مواد مخدر بیشترین قربانی را از جوانان می گیرد

اعتیاد به مواد مخدر خطرناک‎ترین مشکل است که جوانان را تهدید می‎کند و تعداد زیادی از جوانان به آن آغشته است و زندگی شان رو به تباهی و سیاه شدن است.

امید جوانی است که آرزوهای بزرگ و کلانی را در دل داشت و یگانه هدفش خدمت به وطن و جامعه بود، حالا نه تنها به این هدفش نرسیده بلکه دوسال می‌شود که به شیشه و چرس معتاد است و از زندگی در بین جامعه و شهر دور شده و زندگی جدیدی را زیر پٌل‌ها و با دوستان جدید و کاری جدید آغاز نموده است.

وی که نظر به چهرۀ ظاهری جوان بیست الی بیست و پنج ساله به نظر می‌رسد، عوامل معتاد شدنش را به دوستان و آشنایان بد و بدکار نسبت داده و می‌گوید «تنها چیزی که مرا به این روز رساند و مرا معتاد کرد و از زندگی عادی دور ساخت آشنایان و رفیقان بد بود که من همواره با آن‌ها گشت و گذار داشتم».

رحیم جوان دیگری که سه سال می‌شود معتاد به شیشه، کراک و کریستال است، علت اعتیاد خویش را فقر و بدبختی و بی‌سوادی دانسته و می‌گوید اگر من درس می‌خواندم و از ضررهای اعتیاد و جایگاه یک انسان معتاد آگاهی می‌داشتم تحت هیچ شرایط، حتی در سخت ترین حالت، تن به این کار نمی‌دادم و حتی با فقر مبارزه می‌کردم.

محمد کاظم مسوول کمپ ترک اعتیاد هدایت در هرات،  سطح سواد پایین و عدم آگاهی جوانان را، عامل رو آوردن جوانان به اعتیاد و آغشته شدن آنها به مواد مخدر می‎داند.

بنابر گفته کاظم، روزانه حد اقل یک نفر در این کمپ مراجعه نموده و بستری می‌شود، با این حساب ماهانه ۳۰ نفر به این کمپ مراجعه نموده و کاظم می‌گوید از هر صد نفر مراجعه کننده و معتاد فقد یک نفر درمان می‌شود و متباقی دوباره به همان حالت باقی می‌ماند.

آقای کاظم بیان می‌کند که بیشتر دردهای موجود در دنیا یک جنبه دارد اما اعتیاد دردی است که سه جنبه میداشته باشد، این درد  جسم، فکر و روح را به صورت همزمان دربر می‌گیرد و شخص معتاد از هر سه ناحیه رنج می‌برد.

به نظر آقای کاظم، معتادان تنها از طبقه فقیر نیستند بلکه از هر قشر و گروه می‌باشد در این میان کسانی هست که سرمایه‌دار است.

جوانان نسبت به سایر اقشار بیشتر معتاد هستند

جیلانی دقیق رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات، اعتیاد جوانان را نسبت به سایر اقشار جامعه پررنگ‌تر توصیف کرده و آن‌را یک ضربه مهلک و جبران نا پذیری برای کشور می‌داند.

به گفته وی در هرات بیش از ۶۰ هزار معتاد وجود دارد که بیشتر این افراد را جوانان تشکیل می‌دهد.

وی مهم‌ترین عوامل رو آوردن جوانان به اعتیاد را ناامنی، کشت بی‌حد مواد مخدر در افغانستان، فقر، بی‌کاری، مهاجرت و بی‌سوادی عنوان نمود و هم‎چنان افزود: کشوری‎که ۹۰ فیصد مواد مخدر جهان را تولید نماید در قدم نخست بیشترین آسیب را خودش می‌بیند.

نگرانی از اعتیاد جوانان در حالی مطرح می‌شود که در چند سال اخیر همواره افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان شناخته می‌شود و بیش از ۹۰ فیصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود.

روح‎الله علی‌زاده

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *