مهاجرین افغانستان در پاکستان؛ مانع مبارزه جدی با گروه های هراس افگن!!

نخست وزیر پاکستان مدعی است که بعد از خروج تمام مهاجرین افغانستان از این کشور، می تواند با گروه های هراس افگن حاضر در خاک این کشور مبارزه کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «نشست آینده بهتر برای مهاجرین افغانستان» امروز (۲۸دلو) به میزبانی اسلام آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد.

در این نشست، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری گفت که طالبان از کمپ‌ های مهاجران در پاکستان به عنوان پناهگاه استفاده کرده و از آنجا بر ضد افغانستان فعالیت می ‌کنند.

به گفته دانش، گروه ‌هایی از مخالفان دولت افغانستان که در پاکستان حضور داشتند، از سال ۲۰۰۱ به این سو، از میان مهاجرین سربازگیری می کنند.

وی اظهار داشت که کمپ های مهاجرین برای مخالفان دولت افغانستان پناهگاه بوده و جنگ‌ های تخریبی بر ضد دولت مشروع افغانستان نیز از آنجا طرح ریزی می شد.

دانش دوام این وضعیت را عامل تداوم یافتن خشونت در افغانستان عنوان کرده و تصریح کرد که نباید موضوع مهاجرین به یک مسئله و ابزار سیاسی برای فشار بر دولت افغانستان تبدیل شود.

معاون دوم ریاست جمهوری از کشورهای میزان مهاجرین افغانستان به ویژه ایران و پاکستان خواست که مهاجرین مورد بی مهری کشورهای میزبان قرار نگیرند.

در عین حال، عمران خان، نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که پناهگاه ‌های طالبان در پاکستان نیست.

وی گفت که امکان دارد پناهگاهی بوده باشد؛ اما اکنون کمپ‌ های مهاجرین هستند و هزاران مهاجر افغان در آنها زندگی می‌ کنند.

نخست وزیر پاکستان می گوید که هیچ حکومتی نمی‌ تواند هزاران تن را در این کمپ ‌ها بررسی کند.

عمران خان تصریح کرد که در صورت بازگشت مهاجران به کشورشان، می تواند با گروه های هراس افگن مبارزه کرده و مسوولیت حضور آنها در خاک پاکستان را نیز به عهده بگیرد.

وی گفت: «جوانان ما به شغل نیاز دارند؛ شغل با منازعه ایجاد نمی شود، منازعه و حمله ‌ها در افغانستان به سود پاکستان نیست. پیش از این هر سیاستی که بوده بوده؛ اما از یک و نیم سال گذشته تمام تلاشم را انجام دادم که روند صلح افغانستان تسهیل شود.»

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که همه ساله مهاجرین برای کشورهای میزبان یک اهرم فشار بر افغانستان بوده و هر ازگاهی این اهرم مشکلات عمده ای برای دولت ایجاد کرده است.

همچنین بارها گفته شده که شماری از گروه های هراس افگن و مخالف دولت، در پاکستان حضور دارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *