مهاجرت گسترده نخبگان دانشگاهی اسرائیل به خارج

0,,15908242_401,00براساس آمار منتشر شده توسط یکی از مراکز خدمات انتقالی و مهاجرت اسرائیل؛ اغلب قشر دانشگاهی اسرائیلی به دنبال یافتن مشاغلی در خارج از کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پایگاه خبری “تل آویو تایمز” به نقل از خبرگزاری “آرتوص شوا” این آمار نشان می­دهد که در سال جاری، میزان مهاجرت اساتید دانشگاه­ها و دیگر اقشار دانشگاهی و متخصصان در حوزه فن­آوری برتر،۲۳درصد افزایش یافته است. این افراد به دلیل افزایش نیافتن میزان حقوق و دستمزد، امیدوار به یافتن شغلی در خارج از کشور هستند.

بر اساس نتایج منتشر شده توسط شرکت منبع انتقال”Relocation Source” از ۲ هزار و پانصد خانواده دانشگاهی که به خارج از کشور مهاجرت کردند، بیش‌از ۸۰درصد از این مهاجرین ادعا می­کنند که دولت توانایی اصلاح و بهبود استانداردهای زندگی در آینده­ای نزدیک را، دارا نیست و ۴۲درصد از این افراد گفته­ اند هزینه زندگی در سرزمینهای اشغالی بسیار بالا است.

براساس این گزارش، پیشرفت وضعیت شغلی یا ارتقاء جایگاه اجتماعی نیز عامل دیگری بوده که ۷ درصد از اساتید دانشگاهی در سرزمین­های اشغالی را ترغیب به مهاجرت از این مکان نموده است.

همچنین دغدغه معیشت، گرانی افسارگسیخته، بیکاری، نا‌امنی، فساد در حاکمیت و جنگ‌های متوالی عمده دلایل دانشگاهیان اسرائیل برای مهاجرت از این کشور عنوان شده است.

براساس این آمار، اکنون تعداد بیشتری از اقشار دانشگاهی اسرائیلی، منتظر یافتن جایگاه و شغلی مناسب در خارج از این کشور بوده و به محض یافتن چنین فرصتی، سرزمین­های اشغالی را ترک خواهند کرد.

“گالیا آلینسکی” (Galia Alinsky) مدیر عامل شرکت منبع انتقال در همین زمینه گفت: طرح جلوگیری از مهاجرت نخبگان دانشگاهی از اسرائیل، زمان زیادی را می­طلبد و معضل مهاجرت به خارج از کشور، نیازمند اقدام­های مهم و اساسی است.

افزایش چشم گیر آمار مهاجرت معکوس در بین نخبگان دانشگاهی خصوصا اساتید دانشگاه باعث افول شدید علمی اسرائیل شده است.

Author

About Author