منِ اُزبک ، شهروند درجه چندم هستم ؟

خبرگزاری خاورمیانه – نامه ارسالی یکی از دانشجویان دانشگاه کابل

سید انور سادات، عضو مجلس نمایندگان، از سوی دادستانی کل کشور ممنوع‌الخروج اعلام شد. گفته می‌شود که این تصمیم به دنبالِ اعتراضاتِ مردمی صورت گرفته است که چند روز پیش در جلال آباد راه‌اندازی شد. مردم جلال آباد چند روز پیش، طی گردهمآیی از سخنانِ سادات در پارلمان انتقاد نموده و تصاویرِ وی را در کنار تصاویر والی بلخ به آتش کشیدند. چندی پیش انور سادات در پارلمان کشور سخنانی ایراد نموده بود که از سوی برخی‌ها توهین آمیز تلقی گردیده و اهانت به قوم پشتون قلمداد شده بود.

ممنوع الخروج اعلام شدنِ انور سادات به خاطر دفاع از درج هویت در شناس‌نامه‌های الکترونیکی مرا به یاد سخنانِ لالی و اسماعیل یون انداخت.

لالی و اسماعیل یون  بارها و بارها اقوام غیرپشتونی این سرزمین را بیگانه خوانده و خواهانِ تبعیدِ آن‌ها به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و برخی‌ها را به گورستان گردیده‌اند.

پیش از این، ملا نیازی یکی از رهبرانِ طالبان در سخنرانیِ برای مردم بلخ نیز گفته بود: تاجیک‌ها، تاجیکستان بروند و ازبک‌ها، ازبکستان و هزاره‌ها، به گورستان.

انور سادات یکی از نمایندگانِ متعلق به قوم ازبیک می‌باشد. بنابراین، من با این تصمیم دادستانی کل سرگیچه شده ام که این آدم از افغانستان بیرون شود یا نه؟ اگر ازبکان و دیگر اقوام غیرپشتونی، شهروندان اصیل و بومی این سرزمین نیستند و باید به کشورهای اصلی شان برگردند، پس چرا ممنوع‌الخروجی؟ بگذارید که بروند. اگر شهروندان این سرزمین اند پس چرا دیگر اهانت‌گران  را نیز مجازات نمی‌کنید؟ آیا آنها که ادعای برادر ارشدی را دارند ، مافوقِ قانون اند، یا این‌که آن‌ها شهروندان درجه اول و ما درجه دوم و سوم هستیم؟

راستی تازه یادم آمد که انوارالحق احدی، وزیر مالیه کشور، باری گفته بود که: «ما به حکومت کابل با صدای رسا می‌گوییم که پشتون‌ها در افغانستان برادر بزرگ هستند و مقام دوم را به هیچ وجه نمی‌پذیرند».

براساس این منطق، برادر بزرگ، بزرگ است و هر غلطی که کرد باید خمی به ابرو نیاورد و از برابرش خمیده گذشت و برایش چاپلوسی و دست‌بوسی کرد. چشم، دادستانی کل کشور! چشم!

تازه فهمیدیم!

جمشید همدرد – دانشگاه کابل

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *