منع دخول نماینده کنر به صحن شورای ملی

12570821_10207819787308631_296705659_nبر اساس تصمیم مجلس نماینده گان، نماینده کنر که بالای وزیر انکشاف و دهات حمله ور شده بود، برای ده روز از حضور در صحن شورای ملی و تمام نشست های مجلس محروم شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست استجوابیه امروز (۲۵حمل) مجلس نماینده گان بعد از حمله غلام سخی مشوانی، نماینده کنر بر وزیر انکشاف و دهات، برای مدتی مختل شد.

این حمله زمانی صورت گرفت که مشوانی به نماینده گی از ولایت کنر در حال بازگو کردن مشکلات مردم این ولایت بود که مایک وی از سوی منشی مجلس قطع شده و خشم وی را به همراه داشت.

این نماینده کنر در ابتدا بر یخن منشی مجلس دست انداخته و بعد از آن به سمت نصیراحمد درانی، وزیر انکشاف و دهات رفته و به وی حمله کرد که با وساطت نیروهای امنیتی به خارج از صحن مجلس انتقال داده شد.

این روند واکنش نماینده گان را نیز به دنبال داشت و اکثر نماینده گان این حرکت را شرم آور دانسته و معتقد بودند که حیثیت خانه ملت زیر سوال رفته است.

بعد از این روند، وزرای مالیه، انکشاف و دهات و فواید عامه به سوالات نماینده گان پاسخ داده و دلایل خود برای عدم تطبیق و یا عملی نشدن برخی از پروژه ها در ولایت های کشور را بیان کردند.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه اظهار داشت که هر پروژه ای که در سند بودجه آمده باشد، بدون مشکل مالی تطبیق و عملی شده و پروژه های خارج از سند بودجه نیز به بررسی دوباره گرفته می شود.

وی نشست های وارسا و بروکسل را مهم دانسته و اظهار داشت که باید در سال روان میلادی نزدیک به ۸۰ درصد بودجه انکشافی ادارات دولتی مصرف شود تا کمک های جامعه بین المللی به افغانستان دوام یابد.

نصیراحمد درانی، وزیر انکشاف و دهات نیز اظهار داشت که ۲۲۱ پروژه جدید در مرحله سوم قرار دارد و به زودی کارهای تطبیق و یا سروی آن آغاز می شود.

اما وی به ولایت های میدان وردک، دایکندی، غزنی، فراه و پکتیکا اشاره کرده و گفت که این ولایت ها از جمله ولایت هایی است که کمترین پروژه های انکشافی را در سال های گذشته داشته است.

درانی اظهار داشت که برای تطبیق و عملی کردن پروژه ها در این ولایت ها مشکل وجود دارد و در این بین، پکتیکا پایین ترین رقم مصرفی پروژه های انکشافی را داشته است که این مشکل در حال برطرف شدن هستند؛ اما حل آن نیاز به زمان دارد.

وزیر انکشاف و دهات، غلام سخی مشوانی را فردی فاسد دانسته و گفت که این فرد یک پروژه بزرگ در ولایت کنر را به گروگان گرفته بود.

از سوی دیگر، محمود بلیغ، وزیر فواید عامه اظهار داشت که ۱۲۷ میلیون دالر در بودجه سال روان برای راه سازی روستایی موجود است.

وی اظهار داشت که بسیاری از پروژه ها در برنامه های عملی این وزارت قرار دارد.

در پایان، ظاهر قدیر، معاون اول مجلس که ریاست نشست امروز به را عهده داشت، اعلام کرد که غلام سخی مشوانی، برای ده روز از حضور در شورای ملی و نشست های مجلس محروم است.

وی ضمن اینکه از اعضای کابینه بخاطر حرکت نامناسب نماینده کنر معذرت خواهی کرد؛ تصمیم در مورد تعلیق یک ساله وظیفه مشوانی را به برنامه فوق العاده روز شنبه هفته آینده موکول کرد.

همچنین تصیم گرفته شد که نظرات نماینده گان در مورد اظهارات سه وزیر دعوت شده نیز در نشست شنبه آینده بازگو شود.

بر اساس مفاد اصول وظایف داخلی مجلس نماینده گان، وظیفه هر نماینده ای که حرکت غیرپارلمانی در برابر مهمانان انجام دهد به اساس رای یک ثلث اعضا، برای یک سال به حالت تعلیق در می آید.

Author

About Author