منابع دولت مستعفی یمن: بحران یمن با گفتگو حل نمی‌شود

A Houthi Shiite fighter stands guard as people search for survivors under the rubble of houses destroyed by Saudi airstrikes near Sanaa airport in Yemen on Thursday

یک منبع مسئول در دولت مستعفی یمن اعلام کرد تنها راه حل بحران این کشور، راه حل نظامی است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نوشته روزنامه عکاظ چاپ عربستان، یک منبع مسئول در دولت مستعفی یمن وجود هر گونه رایزنی و تماس با اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای آغاز برنامه‌هایی سیاسی جهت ازسرگیری مذاکرات را تکذیب و تاکید کرد، در حال حاضر “و به ویژه با توجه به شکست‌های پی در پی کودتاچیان در جبهه‌های مختلف” راه‌حل نظامی در یمن مطرح است.

به گفته این منبع: تماس‌هایی میان نیروهای وابسته به انصارالله وجود داشته اما آنها اکنون به دلیل پافشاری بر شروط خود از جمله حفظ سلاح و ابقای شبه‌نظامیان در جبهه‌ها با ولد شیخ به بن بست رسیده‌اند.

این منبع در ادامه مدعی شد، نابودی حوثی‌ها و بازپس‌گیری دولت از آنها تنها راه برای ایجاد یمنی امن و با ثبات است و هر راه حلی غیر از آن تنها جنگ را طولانی کرده و باعث استقرار دوباره این “شبه نظامیان” می‌شود.

وی افزود: روند سیاسی در یمن در ابعاد مختلف دچار رکود شده و اقدامات سازمان ملل تنها در قالب امدادرسانی و اقدامات انسانی است.

این منبع درباره سناریوهای احتمالی در سایه تلاش‌های شبه نظامیان برای جداسازی حزب کنگره مردمی گفت: عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) دستور اتحاد حزب کنگره و از بین بردن فرصت این شبه‌نظامیان را صادر کرد.

منبع مذکور تاکید کرد، به دستگاه‌های امنیتی و نظامی و مسئولان ولایت‌های آزاد شده دستور همکاری و کمک به آوارگان و امدادرسانی داده شد.

پیشتر برخی منابع در سازمان ملل در گفتگو با روزنامه عکاظ از آغاز رایزنی‌های دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای سفر او و معاونش به ریاض و صنعا و بررسی اقدامات رهبران حزب کنگره و موضعگیری نیروهای وابسته به انصارالله در مورد روند سیاسی و ایده‌های ممکن برای دستیابی به راه‌حلی برای ازسرگیری مذاکرات و اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ خبر دادند.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *