ملل متحد: کمیسیون مستقل انتخابات بیطرفی خود راحفظ کند

یان کوبیش، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که باید کمیسیون مستقل انتخابات بی طرفی خود را نسبت به شفافیت انتخابات دوردوم حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نماینده خاص سازمان ملل متحد که می گوید که تیم پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید تیم رقیب را در قدرت سیاسی آینده شریک کند و آماده همکاری با هم باشند.

آقای کوبیش در نشست خبری امروز (پنج‌شنبه) در کابل به دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشور گفت که تیم پیروز انتخابات تیم رقیب را در حاشیه قرار ندهد و در کنار هم راه های بهتری را برای ثبات و بهبود وضعیت آینده افغانستان جستجو کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل همچنین از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواست تا آماده پذیرش نتیجه انتخابات باشند و انتخابات تنها یک پیروز دارد.

یان کوبیش، از مردم افغانستان خواست تا بدون در نظر داشت تهدید های امنیتی و بخاطر تضمین آینده خود و سرنوشت اطفال شان در انتخابات پیش‌رو به گونه گسترده شرکت کنند.

او گفت: “قسمیکه در انتخابات شانزده حمل مردم افغانستان به پای صندوق های رای رفتید، در دور دوم نیز با تعهد در انتخابات شرکت کنید و با رای تان آینده صلح آمیز را برای کشور شان را رقم بزنید.”

آقای کوبیش پایان موفقانه پیکار های انتخاباتی را به دو نامزد دور دوم ریاست جمهوری تبریک گفت و از آنها خواست تا هواردان شان را به اشتراک در انتخابات تشویق کنند و اجازه ندهند که دیگران تقلب کنند.

نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که عملکرد نهاد های برگزار کننده انتخابات در دور اول با مشکلات و کاستی هایی همراه بود و توقع می رود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تکرار نشود و کمیسیون های انتخاباتی باید به نارسایی دور اول رسیدگی کند و با شفافیت بیشتر در عملکرد شان، اعتماد مردم و نامزدان انتخابات را به دست آورند.

یان کوبیش فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت که سرنوشت افغانستان به دست کارکنان مرکزی، ولایتی و محلی کمیسیون انتخابات است و این کارکنان هنگام اجرای ماموریت نباید زیر فشار زورمندان قرار گیرند.

آقای کوبیش همچنین از نامزدان و هواداران گروه‌های انتخاباتی خواست اجازه تقلب در جریان برگزاری انتخابات را ندهند و از “تهدید، ارعاب و دستبرد در انتخابات” خودداری ورزند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *