ملل متحد بر ادامه کمک هایش پس از ۲۰۱۴ در افغانستان تاکید کرد

سازمان ملل متحد می گوید که کمک های خود به افغانستان را ادامه می دهد و هیچ طرحی برای پایان دادن مأموریت خود در این کشور ندارد.

به گزارش خبر گزاری خاور میانه،  موضوع بیرون کشیدن همه قطعات امریکایی از افغانستان برای اولین بار هفتۀ گذشته در روزنامۀ امریکایی “نیویارک تایمز” به بحث گرفته شد، اما سازمان ملل متحد می گوید که افغانستان تنها گذاشته نخواهد شد و افغان ها می توانند روی کمک های جامعۀ جهانی در آینده نیز اطمینان داشته باشند.

یان کوبیش، رئیس دفتر سیاسی سازمان ملل متحد روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که شورای امنیت جهانی در مورد وضعیت افغانستان بحث کرده است و بار دیگر حمایت دوامدار خود را از این کشور اعلام کرده است.

به قول کوبیش، سازمان ملل متحد با گروه های مختلف سیاسی و نهادهای دولتی از نزدیک کار می کند تا راه برای حاکمیت گسترده در افغانستان هموار شود.

کوبیش همچنان گفت که سازمان ملل متحد در پهلوی آن، در پروسۀ صلح و آشتی با مخالفان مسلح نیز سهم خود را ایفا می کند.

کوبیش گفت: “شورای امنیت سازمان ملل متحد روی وضعیت افغانستان بحث کرد. این شورا روی کمک های کنونی و پس از سال ۲۰۱۴ میلادی برای افغانستان پافشاری کرد.

شورای امنیت همچنان روی روند صلح و آشتی ملی تمرکز نمود و دستاوردها در این زمینه را امیدوار کننده خواند. سازمان ملل متحد افزون بر آن، رشد اقتصادی افغانستان را بسیار مهم و سرنوشت ساز می خواند”.

یان کوبیش همچنان از حکومت افغانستان خواست تا به مسألۀ حقوق بشر در کشور توجه جدی کند. او اطمینان داد که در این رابطه نیز حکومت و مردم افغانستان از حمایت گستردۀ سازمان ملل متحد برخوردار خواهند بود.

کوبیش افزود: “دبیر کل سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت روی حقوق بشر در افغانستان، به ویژه در رابطه با حقوق زنان، دختران و کودکان، تأکید کردند و در این راستا حمایت قوی خود را به افغان ها ابراز نمودند”.

موضوع دیگر مورد بحث در شورای امنیت جهانی، برگزاری یک انتخابات عادلانه و شفاف ریاست جمهوری در افغانستان بوده است، این شورا از حکومت افغانستان خواسته تا جلو هرگونه تقلب در انتخابات پیش رو را بگیرد.

یان کوبیش در کابل یادآور شد: “وعده های حکومت افغانستان، که انتخابات آینده سراسری خواهد بود و پس از یک پروسۀ مشورتی، به صورت آزاد و شفاف برگزار خواهد شد، نکات عمده ای هستند که سازمان ملل متحد بر آن نظارت خواهد کرد. ما همچنان به دیدگاه های احزاب سیاسی و جامعۀ مدنی هم توجه می کنیم، و این همان چیزی است که انتظار داریم در انتخابات عملی گردند”.

یکی از تقاضا های مهم دیگر سازمان ملل متحد از افغانستان، مبارزه و اقدامات هرچه قاطع تر در برابر کشت و تجارت مواد مخدر است.

حفظ حقوق بشر، مبارزه علیه مواد مخدر، برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف، و یا مبارزه علیه فساد در افغانستان نه تنها خواست سازمان ملل متحد از افغانستان است، بلکه کشورهای کمک کننده به صورت انفرادی هم بارها کمک های خود را در برآورده شدن این خواست ها مشروط ساخته اند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *