مقرون به صرفه بودن «کاسا ـ ۱۰۰۰»

casa-100-890x395_cبانک جهانی در مورد نگرانی های مربوط به طرح منطقه ای کاسا – ۱۰۰۰، اظهار داشت که این پروژه کاملا مقرون به صرفه است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، بانک جهانی امروز (۲۵ثور) در گزارشی انتقال برق از تاجیکستان و قرغیزستان به افغانستان و پاکستان را بر اساس بررسی های کارشناسی، کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه دانست.

این نهاد مالی بین المللی، تامین امنیت را یکی از مسئله ‌های کلیدی طرح کاسا – ۱۰۰۰ هم در جریان احداث و هم در زمان استفاده برق تولیدی عنوان کرد.

در گزارش بانک جهانی آمده است که نمایندگان همه کشور‌های عضو این طرح وعده کرده اند که امنیت کارگران و تجهیزات پیمانکاران را تامین ‌کنند و تدابیر لازم در این مورد نیز اتخاذ شده است.

بانک جهانی؛ تهدیدهای امنیتی این طرح را بیشتر شامل احتمال آسیب به کارگران، سرقت تجهیزات و خسارات عمدی عنوان کرده است.

بانک جهانی همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا راه‌اندازی خط انتقال برق کاسا – ۱۰۰۰ باعث کمبود بیشتر برق در تاجیکستان و قرغیزستان نمی شود؛ گفته است که فروش برق از این کشورها تنها از ماه می تا سپتمبر (ثور تا سنبله) هر سال انجام می شود که این کشورها با برق اضافی مواجه اند.

دراین مطلب تصریح شده است با درآمدی که تاجیکستان و قرغیزستان از این راه بدست خواهند آورد، می توانند با سرمایه گذاری مناسب توان تولید برق خود را بالاتر برده و حتی در زمستان هم برق بفروشند.

بانک جهانی هزینه اجرا و راه اندازی این طرح را یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دالر و زمان به بهره برداری رسیدن آن را سه سال برآورد کرده است.

سند فنی و اقتصادی طرح انتقال برق کاسا – ۱۰۰۰ پنجشنبه هفته گذشته در شهر دوشنبه با حضور مقامات عالی رتبه افغانستان، پاکستان، قزغیزستان و تاجیکستان امضا و عملا این طرح اجرایی شد.

براساس این طرح دو کشور آسیای مرکزی تاجیکستان و قرغیزستان به افغانستان و پاکستان سالانه به مقدار یکهزار و ۳۰۰ مگاوات نیروی برق صادر خواهند کرد.

Author

About Author