مقامات آمریکایی هنوز تعهد لازم را نداده اند

اظهارات رئیس جمهور کرزی در بیاینه ی رادیوی اش در مورد پیمان امنیتی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین وصلوات والسلام علی خاتم النبیین

هموطنان عزیز! خواهران و برادران گرامی!

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لویه جرگه مشورتی که به منظور بحث و مشوره روی قرارداد امنیتی بین افغانستان و ایالت متحده امریکا دایر شده بود، به فضل خداوند متعال به خیر و به خوبی به پایان رسید.در این لویه جرگه از سراسر افغانستان و از اقشار مختلف جامعه ما نمایندگان اشتراک ورزیده بودند. طی چهار روز پی هم روی مواد قرارداد به بحث ها پرداختند و در پایان نشست های شان با صدور قطعه نامه یی نظریات مشورتی شان را در اختیار مردم افغانستان گذاشتند.

هموطنان عزیز! با نظر داشت و مشوره های لویه جرگه مشورتی و قطعه نامه یی لویه جرگه مشورتی به منظور حفظ منافع علیاء کشور ما بعضی شرایط داریم که ایالات متحده امریکا بایستی پیش از امضاء قرارداد، تعهداتی در زمینه برای ما بسپارند.

باشندگان سرزمین ما در گوشه و کنار کشور در خانه های خود احساس امنیت و مصؤونیت نمیکنند و ما از این بابت سال ها با قوت های خارجی در جدل و مبارزه بودیم امنیت و مصؤونیت را زمانی برای مردم خود تآمین کرده میتوانیم که جلو عملیات نیروهای خارجی در دهات و شهرهای ما گرفته شود بنابر همین نیاز مردم افغانستان، ما شرط گذاشتیم که رفتن خارجی ها به منازل مردم ما قطع گردد.

شرط دیگری ما چنانکه از مواد قطعنامه لویه جرگه مشورتی بر می آید تامین صلح در کشور است. مردم ما سال ها از ناآمنی و جنگ رنج فراوان برده اند، خسارات مالی و جانی جان گداز دیده اند. خواست هر فرد جامعه ما برقراری صلح و امنیت سراسری در کشور میباشد. ما از ایالات متحده امریکا می طلبیم که به منظور تحقق این آرمان ملی مردم ما، با افغانستان همکاری صادقانه نماید تا پروسه صلح از راه تفاهم و مذاکرات رسمی آغاز شود.

شرط دیگری ما انتخابات شفاف و بدون مداخله خارجی میباشد. مشاور امنیت ملی امریکا در ملاقات اش با من از عدم مداخله کشورش در انتخابات اطمینان داد اما در باره شرایط دیگر ما که همانا مصؤونیت خانه های ما از حملات خارجی ها و صلح در کشور است جانب امریکا تا هنوز تعهد نسپرده است که این باعث قناعت ما نمی باشد، بنابر این بستن قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا از دید مردم افغانستان تنها و تنها به منظور تآمین امنیت و صلح در کشور ما میباشد.

پس جانب امریکا باید نیازهای اساسی مردم ما، را که همانا تآمین صلح و امنیت و مصؤونیت منازل هموطنان ما است در نظر گرفته با ما همکاری قاطعانه و صادقانه نماید.

مردم افغانستان در کل با این قرارداد موافق استند، یعنی مردم افغانستان در کلیت با قرارداد امنیتی با امریکا موافق استند و لویه جرگه مشورتی نیز آنرا تصویب کرد، اما امضاء زمانی خواهد شد که شرایط ما پذیرفته شود و مردم افغانستان احساس امنیت و مصؤونیت کرده صاحب صلح شوند.

تا صحبت آینده خدا نگهدارتان، شاد و آباد باشید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *