مقابله با افراط گرایی، نیازمند همکاری منطقه ای و تعامل همه کشورها

atmar3مشاور امنیت ملی افغانستان در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مقابله با افراط گرایی و تروریسم را نیازمند همکاری منطقه ای و تعامل همه کشورها دانست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد حنیف اتمر، در یک سفر دو روزه و به دعوت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به تهران سفر کرده است.

اتمر در دیدار با دریابان علی شمخانی، گفت :«مقابله همه جانبه با افراط گرایی و تروریسم با رویکرد امنیت منطقه ای و تعامل میان همه کشورها امکان پذیر است.»

وی با اشاره به اراده کابل در پیگیری سند همکاری با شورای عالی ایران، خواستار گسترش همکاری ها به ویژه با کشورهای همسایه برای ایجاد امنیت پایدار در مرزها و کمک به مبارزه با تروریسم و ترانزیت مواد مخدر شد.

atmar2در عین حال، شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به ضرورت همکاری های گسترده و راهبردی میان ایران و افغانستان و استمرار گفتگوهای امنیتی میان دو کشور، بر دستیابی به راه حل های پایدار برقراری امنیت در مرزهای مشترک دو کشور و مقابله با تروریسم تاکید کرد.

وی افزود که روند افزایش نقش نیروهای امنیتی افغانستان در ایجاد امنیت و ثبات، اقدامی قابل تقدیر و نشانه روشنی از فعال سازی ظرفیت های گستره افغانستان در تامین امنیت خاکش است.

شمخانی همچنین با اشاره به گفتگوهای جاری میان دو کشور در خصوص موضوع آب های مرزی و نحوه مهار آن، اظهار داشت که آب یکی از اصلی ترین عوامل توسعه و آبادانی در مناطق مرزی دو کشور بوده و باید در چهارچوب حق مشترک و به عنوان عاملی برای افزایش مودت و مشارکت در مسیر ایجاد رفاه مرز نشینان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی؛ امنیت مرزی میان دو کشور را عامل اساسی در توسعه زیربنایی و اقتصادی مناطق مرزی، افزایش مبادلات تجاری و کاهش قاچاق مواد مخدر دانست.

سفر مشاور امنیت ملی کشور به ایران در حالی صورت می گیرد که پیش از این به روسیه رفته و در مورد همکاری این کشور برای تجهیز هوایی نیروهای امنیتی رایزنی کرده بود.

Author

About Author