معدن طلای بیکادر در بدخشان با ۴۰تن طلا بدست طالبان مسلح سقوط کرده است

معدن بیکادر در ولسوالی راغستان ولایت بدخشان مهم‌ترین معدن طلا در افغانستان می‌باشد که به گفته مسؤلان دولتی در آن نزدیک به ۴۰ تن طلا موجود است.

مقام های امنیتی ولسوالی راغستان می‌گویند، پس از درگیری های دو روزه این معدن به دست گروه طالبان مسلح سقوط کرده است.

اما اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند، معدن بیکادر از یک و نیم سال بدینسو در تصرف طالبان مسلح است و کار استخراج آن جریان دارد.

محمداسحاق فرمانده پولیس ولسوالی راغستان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، دو روز پیش ساحه معدن بدست طالبان مسلح سقوط کرده و تا کنون با وجود درخواست کمک از مرکز اقدامی صورت نگرفته است.

فرمانده پولیس راغستان می‌گوید طالبان مسلح به شدت در حال افراز سنگر درین منطقه استند.

او گفت تا کنون طالبان کندن کاری معدن را آغاز نکرده اند.

اما محمدسردار سروری عضوی شورای ولایتی بدخشان به خبرگزاری خاورمیانه گفت، معدن بیکادر از یک و نیم سال بدینسو در تصرف طالبان مسلح است و استخراج در آن ادامه دارد.

آقای سروری می‌گوید، مردمان محل و کارگران بیرون از ولایت بدخشان با ماشین کاووشگری و اسکواتور مصروف استخراج طلای این معدن استند و از طلای بدست آمده ۴۰ الی ۵۰ درصد آن را به طالبان مسلح می‌دهند.

به گفته او گروه طالبان از عواید این معدن تجهیزات جنگی خود را فراهم می‌سازد.

مقام های امنیتی ولسوالی راغستان از شکننده بودن وضعیت امنیتی این ولسوالی نگرانی می‌کنند و می‌گویند با وجودی که از سه سال بدینسو زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد، تا کنون توجهی برای برطرف ساختن این تهدیدات از سوی مسؤلان بلندپایه صورت نگرفته است.

 

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *