“معامله قرن” اهانت امریکا به مقدسات فلسطین

رئیس جمهور آمریکا جزئیات طرح صلح خود موسوم به “معامله قرن” را معرفی کرد؛ اما با مخالفت جدی محمود عباس و مردم فلسطین روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این طرح شب گذشته از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو ارائه شد.

در این طرح که به “معامله قرن” مسمی شده است، ترامپ و داماد و مشاورش جرد کوشنر “راه حل واقع‌گرایانه ایجاد دو کشور مستقل” را در نظر گرفته است و اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به‌ رسمیت شناخته می شود.

رئیس جمهور امریکا تاکید کرد که پایتخت کشور مستقل فلسطین در آینده شرق اورشلیم خواهد بود.

او گفت، در صورت تشکیل دولت فلسطینی، ایالات متحده “با افتخار” سفارت خود را در پایتخت این کشور تاسیس خواهد کرد.

ترامپ طرح خود را “احتمالا آخرین فرصت” برای فلسطینیان خواند.

ترامپ وعده داد که در صورت پذیرش طرح او از جانب فلسطینیان، آنها کمک‌ های مادی فراوانی دریافت خواهند کرد تا با فقر و بیکاری مبارزه کنند. به گفته او، قدرت اقتصادی فلسطینیان “دو برابر یا سه برابر” خواهد شد.

اما وعده های چرب رئیس جمهور امریکا با مخالفت جدی مردم و مقام های دولت فلسطین روبرو شد.

حزب الله لبنان هم با صدور بیانیه‌ ای ضمن محکوم کردن طرح صلح دونالد ترامپ موسوم به «معامله قرن»،‌ اعلام کرد که هیچ توطئه، معامله و خیانتی نمی‌تواند حقوق فلسطینیان را در اراضی شان پایمال کند و امت و ملت زنده ما این توانایی را دارد که به زودی این معامله را از بین ببرد.

“مقتدی صدر” رهبر جریان صدر عراق نیز در واکنش به توافق دونالد ترامپ و محکومیت “معامله قرن” رییس جمهور امریکا تاکید کرد که قدس شریف متعلق به همه ادیان الهی و فلسطین ، سرزمین آزادگان است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *