معامله برای سقوط هلمند وجود دارد؟

n00057700-bنیمه های شب گذشته گزارشاتی مبنی بر سقوط ولسوالی موسی قلعه ولایت هلمند نشر شد و گفته شد که این ولسوالی به تصرف مخالفان مسلح درآمده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیش از این نیز، ولسوالی های ولایت هلمند از جمله نوزاد و موسی قلعه توسط نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دست به دست شده و هر کدام در آن حضور یافتند.

نسیمه نیازی، نماینده مردم ولایت هلمند که اکنون در این ولایت حضور دارد در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه از یک معامله برای واگذاری هلمند به طالبان خبر داد.

به گفته وی، ساعت ۱۲ دیشب، طالبان ولسوالی موسی قلعه را در یک معامله تصرف کرده و اکنون نیز فشار بالای ولسوالی کجکی به شدت جریان دارد تا این ولسوالی را نیز به تصرف خود درآورند.

بانو نیازی اظهار داشت که ولسوالی موسی قلعه بدون کدام مقابله از سوی فرمانده پولیس و ولسوال به طالبان واگذار شده و «بعد از یک تق مرمی، قوماندان امنیه و ولسوال به سمت کجکی فرار کرده و ولسوالی موسی قلعه را رها کردند.»

وی می گوید که از صبح امروز (چهارشنبه) آمر امنیت فرماندهی پولیس هلمند ناپدید است و هیچ ارتباطی با وی وجود ندارد و فرمانده پولیس هم به یک قطعه اردوی ملی در ۱۰ کیلومتری شهر لشکرگاه پناه برده و هیچ کمکی برای واپس گیری ولسوالی موسی قلعه وجود ندارد.

نماینده هلمند خاطرنشان ساخت که تمام مهمات از جمله تانک و سلاح های ثقیل نیروهای امنیتی در ولسوالی موسی قلعه نیز به دست مخالفین افتاده است و ولسوالی کجکی نیز در معرض سقوط قرار دارد.

منبع اظهار داشت که مردم هلمند در یک افسردگی بسر می برند و هیچ امیدی برای زنده گی در آنها دیده نمی شود و هر روز و هر لحظه جوی خون در هلمند جاری است.

وی بازهم از یک معامله برای واگذاری شهر لشکرگاه به مخالفین پرده برداشت و نبود قوماندان امنیه و آمر امنیت را نیز دلیلی بر این مدعا دانست و تصریح کرد که هیچ یک از مقام های مرکزی در کابل نیز به تماس های آنها جواب قانع کننده نداده اند و در حال حاضر مردم در حال آماده گی برای مظاهره و بند کردن شاهراه هرات ـ قندهار هستند.

اما وزارت امور داخله این ادعاهای نماینده مردم هلمند مبنی بر انجام معامله برای واگذاری هلمند به مخالفان را رد می کنند.

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که ولسوالی موسی قلعه به تصرف طالبان در نیامده و تنها در بخش هایی از آن «جنگ» جریان دارد.

به گفته وی، هیچ معامله برای واگذاری هلمند جریان ندارد و آنها (وزارت امور داخله) با فرمانده پولیس و دیگر مقام های ولایت هلمند به صورت کامل ارتباط دارند.

دانش اظهار داشت که در حال حاضر تلاشهای جدی برای پاکسازی مناطق از وجود مخالفان جریان دارد و در عین حال هر منطقه ای که نیز ممکن در تصرف طالبان باشد، به زودی واپس گرفته خواهد شد.

Author

About Author