معافیت رسانه‌ها از جریمه‌های مالیاتی

بر اساس حکم رئیس‌جمهور، رسانه‌های چاپی و صوتی، خبرگزاری‌ها و موسسات نشراتی از پرداخت جریمه‌های مالیاتی قبلی و اقساط مالیاتی معاف شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در نشست امروز (۷سنبله) با شماری از مسوولان رسانه‌های نشراتی، چاپی، شنیداری، دیداری و ارگان‌های نشراتی اظهار داشت که قانون رسانه‌ها بر قانون مالیات ترجیح داده می‌شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد که به خاطر حمایت، تقویت، رفع مشکلات و جلوگیری از ورشکستگی، تمام رسانه‌ها از پرداخت جریمه‌های مالیاتی معاف هستند.

در این رابطه حکمی نیز از سوی رئیس‌جمهور صادر شده که در آن آمده است که مطابق صراحت ماده ۱۲ قانون طرز تحصیل باقیات، مالیات آنعده رسانه‌های صوتی، موسسات نشراتی و خبرگزاری‌ها که تا فعلا مالیات خویش را پرداخت ننموده‌اند به اقساط ماهوار حد اکثر طی ۷ سال اخذ گردد.

در بخش دیگر از این حکم آمده است که :«وفق صلاحیت مندرج فقره ۱۸ ماده ۶۴ قانون اساسی و ماده ۳۰ قانون تحصیل باقیات، جریمه‌های مالیاتی قبلی و همچنان در زمان اقساط مالیاتی نهادهای مذکور الی تصفیه نهایی، معاف دانسته می‌شود.

از سویی هم رئیس‌جمهور با اشاره بر اینکه آزادی بیان نسبت به پول نزد حکومت باارزش‌تر است، گفت که اگر ضرورت به تعدیل قانون عایدات بر مالیات باشد، حاضر است آن را امضا کند.

بر این اساس، رسانه‌هایی که جواز آنها به دلیل عدم پرداخت مالیه و جریمه‌های آن، تمدید نشده‌اند با پرداخت قسط اول مالیات، جوازهای فعالیت‌شان تمدید می‌شود.

در عین حال، رئیس‌جمهور تصریح کرد که حکومت وحدت ملی در برابر بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران، اراده سیاسی دارد و تحقیقات به صورت اساسی و قانونی انجام خواهد شد. وی تاکید کرد که هیچ فردی مافوق قانون نیست.

رئیس‌جمهور غنی به مسئولین حکومتی بخصوص والیان هدایت داد تا از برخورد نادرست با خبرنگاران جلوگیری کنند و به خبرنگاران حرمت گذاشته شود؛ چون تهدید آنان قابل‌قبول نیست.

این در حالی است که مالیات رسانه‌ها از جمله مشکلات عمده بر سر راه فعالیت آنها بوده و به همین دلیل شماری از آنها ورشکست شده و از فعالیت بازماندند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *