معادن طلای راغستان؛ منبع تمویل گسترده طالبان

مسوولان در ولایت بدخشان می گویند، طالبان مسلح از راه استخراج طلا از معادن ولسوالی راغستان این ولایت روزانه میلیون ها افغانی در آمد دارند و از این طریق به نیروی نظامی بزرگی دست یافته اند.

به گفته آنان این گروه از چهار سال بدینسو با استفاده از «اسکواتور» در حال استخراج طلا از منطقه ای بنام «زرنوداب» در ولسوالی راغستان هستند و به تازگی نیز کار استخراج طلا را از معدن «ویکادر» آغاز کرده اند.

ویکادر معدن اصلی طلای ثبت شده در کشور است که در ولسوالی راغستان موقعیت دارد و یک و نیم سال پیش کار استخراج آن با یک کمپنی امریکایی امضا شد که پس از مدتی دوباره لغو گردید.

یک منبع محلی معتبر در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت که روزانه در این ساحه حدود ۲۰۰ اسکواتور به هدف استخراج طلا زیر نظر گروه طالبان کار می کند.

به گفته منبع، این اسکواتورها مربوط به افراد محل و شماری از تجار می شود که بخشی از طلای بدست آمده را زیر نام «خُمس» برای طالبان می پردازند.

اعضای شورای ولایتی بدخشان نیز می گویند که استخراج غیر قانونی طلای «زرنوداب» منبع مهم تمویل مالی طالبان در سطح ولایت بدخشان بشمار می رود.

عبدالله ناجی نظری، عضو شورای ولایتی بدخشان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت، این گروه با استفاده از عایدات معادن به تجهیزات نظامی بزرگی دست یافته اند.

وی می افزاید که میلیون ها افغانی عاید روزانه طالبان تنها از معدن زرنوداب می باشد.

اما یک منبع محلی معتبر که نمی خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می گوید که «مولوی نجیب» فرمانده عمومی طالبان در ولسوالی های مرزی بدخشان مدیریت کار و استخراج این معدن را در دست دارد و حدود ۶۰ میلیون افغانی در هفته تنها زیر نام «خُمس» پول جمع آوری می کند.

{خمس از جمله فریضه های اسلامی است که بر اساس آن یک پنجم درآمد افراد به حکومت های اسلامی پرداخت می گردد}

مسوولان می گویند، معدن طلای زرنوداب در کنار معدن «ویکادر» در ولسوالی راغستان از معادن مهم بدخشان بشمار می رود؛ اما تا هنوز بشکل رسمی روی آن تحقیق نشده و ثبت وزارت معادن نگردیده است.

اداره معادن ولایت بدخشان نیز استخراج های غیر قانونی را از معادن این ولایت تائید میکند.

یک مسوول این اداره به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری خاورمیانه گفت که انجنیران این اداره به دلیل مشکلات امنیتی از آدرس زورمندان محلی و گروه طالبان نتوانسته اند که برای بررسی وضعیت معادن در ولسوالی های کوهستان و راغستان بروند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان با رد استخراج طلا از معدن «ویکادر» موجودیت «اسکواتور» را در دامنه های معدن و دریاخانه تائید می کند.

به گفته وی، مردمان محل به شکل سنتی در حال ریگ شویی هستند.

سخنگوی والی بدخشان تصریح کرد «ممکن است که طالبان به شکل غیر مستقیم نفع ببرند».

در عین حال، ناجی نظری، عضو شورای بدخشان می گوید که بازارهای اصلی طلای بدخشان در کابل و مزارشریف است و از آنجا به کشورهای بیرونی منتقل می شود.

بر اساس معلومات منابع، گروه طالبان در سال های اخیر با استفاده از همین مجرای مالی خود گروه های کوچک و بزرگ بسیاری را در بخش های مرزی ولایت بدخشان ایجاد کرده و بیشتر آنان مردمان بومی منطقه هستند.

ولسوالی راغستان از جمله ولسوالی های بدخشان است که در آن ذخایر معدنی زیادی وجود دارد و به گفته مسوولان تنها یک کیلومتری مرکز ولسوالی زیر اداره حکومت قرار دارد و سایر بخش های آن از سوی طالبان رهبری می گردد.

منابع محلی از شکننده بودن وضعیت امنیتی این ولسوالی شکایت دارند و می گویند که در صورت بی توجهی حکومت احتمال سقوط آن بدست طالبان می رود.

بابر بیگانه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *