مصر از اسرائیل خواست در باره نقش ترکیه در غزه روشنگری کند

1691293مصر از اسرائیل خواسته در مورد پیشرفت های اخیر جهت بهبود روابط خود با ترکیه به ویژه در زمینه تضمین نقش ترکیه در نوار غزه روشنگری کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، همچنین مصر درخواست کرده تا مشخص شود آیا اسرائیل در این زمینه، متعهد به کاهش محدودیت های اعمال شده جهت محاصره غزه شده یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری صهیونیستی”هاآرتص”، برخی از مقامات اسرائیلی که به دلیل ماهیت دیپلماتیک این موضوع خواسته اند نامشان فاش نشود، اظهار داشتند علت ناخرسندی دولت مصر گزارش های منتشره در رسانه های اسرائیلی در هفته های گذشته بوده است.

براساس این گزارشها، توافقاتی در زمینه بهبود روابط اسرائیل و ترکیه صورت گرفته است. از سویی رسانه های ترکیه نیز گزارش داده بودند اسرائیل با برداشتن گامهای مهم در  کاهش محاصره دریائی غزه موافقت کرده است.

گفته شده مقامات ارشد وزارت خارجه مصر در دیدار با “حییم کورن”سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره، خواستار توضیح در مورد صحت گزارشها اینکه آیا اسرائیل و ترکیه واقعا در آستانه بهبود روابط فیمابین هستند، شده اند. همچنین کاردار موقت سفارت مصر در تل آویو در دیدار اخیر خود با مقامات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیت المقدس، پیام های مشابهی را به اطلاع آنان رسانده است. گفته می شود مصر با اعطاء هرگونه امتیاز از سوی اسرائیل به ترکیه در زمینه غزه مخالف می باشد.

مقامات ارشد اسرائیلی عنوان داشته اند؛ در ۲سال گذشته شکاف گسترده‌ای در روابط”عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بروز کرده است.

علت بروز این شکاف، حمایت دولت ترکیه از “محمد مرسی” رئیس جمهور مخلوع مصر و اخوان المسلمین بوده است. یادآور می‌شود “اردوغان” در هنگام برکناری “مرسی” با کودتا، انتقادات تندی را متوجه مصر کرده “السیسی” را به عنوان رئیس جمهوری قانونی مصر به رسمیت نشناخته است.

پس از اظهارات “اردوغان”، سفیر ترکیه در مصر در نوامبر ۲۰۱۳ میلادی از این کشور اخراج و روابط میان دو کشور به سطح پائینی رسید.  از سوی دیگر، حمایت ترکیه از حکومت حماس در غزه، علت دیگر تنش میان مصر و ترکیه بوده است.

مصر در واقع نوار غزه را از سمت شبه جزیره سینا به طور کامل مسدود ساخته و علاقه مند است تا در حد ممکن به حماس فشار آورد. این کشور همچنین نگران هرگونه کاهش محدودیت در نوار غزه توسط اسرائیل و به ویژه افزایش دخالت ترکیه در این منطقه می باشد.

“اردوغان” اخیرا اعلام نموده به عنوان بخشی از مذاکرات جهت توافق با اسرائیل، ترکیه علاقه مند است که یک کشتی را به طور مستقیم به غزه ارسال و توسط آن، برق این منطقه را تأمین و مصالح ساختمانی مورد نیاز ساکنان آن را عرضه کند. وی خاطرنشان کرد اسرائیل موافق کمک به غزه از طریق ترکیه است.

همچنین هفته گذشته روزنامه ترک زبان “حریت” گزارش داد ترکیه خواستار تضمین اسرائیل به این کشور در جهت دسترسی نامحدود به غزه شده است. براساس این گزارش، مقامات متعدد ترکیه گفته اند اگر اسرائیل اجازه چنین کاری را بدهد، ترکیه آن را به عنوان دستیابی به شرط خود مبنی بر برداشتن محاصره غزه، در نظر خواهد گرفت.

یک مقام ارشد صهیونیست در این زمینه گفت بحران در روابط ترکیه و مصر یکی از عواملی است که بهبود روابط اسرائیل با ترکیه را با مشکل مواجه ساخته است. به گفته وی “بنیامین نتانیاهو”  نگران آن است که هر نوع امتیاز به ترکیه در زمینه غزه، موجب آسیب رساندن به روابط راهبردی رژیم صهیونیستی با مصر شود.

وی افزود مقامات ارشد اسرائیلی تلاش کرده اند تا با میانجیگری میان مصر و ترکیه در جهت کاهش تنش میان آنها و نیز کاهش مخالفت مصر با دخالت ترکیه در غزه گام بردارند، اما تاکنون دستاوردی در این زمینه نداشته اند.

“امانوئل ناهشون” سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تأئید کرده که مصر از این رژیم خواسته تا در مورد بهبود روابط خود با ترکیه روشنگری نماید. وی گفت در چارچوب گفتگوی دوجانبه ما با مصر، مقداری نیز در مورد ترکیه صحبت شد. مصر علاقه مند است بداند هم اکنون در چه وضعیتی هستیم.

Author

About Author