مصرف بیهوده در نهال شانی پلخمری

درخت و سرسبزی یکی از منابع مهم و حیاتی برای کاهش آلوده گی هوا و همچنان معطر شدن اجتماع انسانی خوانده می شود.

به همین منظور، مسوولان شهرداری پلخمری می گویند از این لحاظ در نظر دارند به استقبال سال نو خورشیدی هزاران اصله نهال مثمر و زینتی را در سراسر این شهر غرس نمایند.

شهروندان پلخمری این اقدام شهرداری را با آنکه ارزنده می خوانند؛ اما از مراقبت نشدن این نهال ها انتقاد می کنند و می گویند، هزاران نهالی که در سالهای گذشته غرس شده از بین رفته و امسال نیز این اقدام شهرداری نتیجه مثبتی در قبال ندارد.

این شهروندان می گویند که این کار نمایشی بوده و مصرف انجام شده در این راه حیف و میل می شود و بیهوده است.

حبیب الرحمن یکی از شهروندان پلخمری نسبت به عدم نگهداری نهال های غرس شده، مسوولان شهرداری را مورد انتقاد قرار می دهد و می گوید؛ پول هایی که بخاطر خرید نهال ها به مصرف می رسند؛ بیجا بوده و به هدر رفته است.

وی به خاورمیانه گفت، با توجه به موقعیت جغرافیایی پلخمری و فعال بودن کارخانه سمنت غوری و ده ها کارخانه تولیدی دیگر، نیاز است که این شهر بخاطر کاهش آلوده گی هوا، سرسبز نگهداشته شود و از درختان به خوبی محافظت صورت گیرد.

شماری از شهروندان پلخمری نیز می گویند؛ نهال هایی امسال، دقیقا به جای نهال های سال گذشته غرس می شوند و نشان می دهد که از نهال های غرس شده گذشته، هیچ نگهداری صورت نگرفته است.

در عین حال صفرمحمد صفر؛ شهردار پلخمری در گفتگویی با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که در سال نو خورشیدی برنامه هایی روی دست گرفته شده تا حدود ۶ هزار اصله نهال غیر مثمر و زینتی در شهر غرس شود.

وی می گوید، تا کنون ۳۸۰۰ نهال در بخش های مختلف شهر پلخمری و عمدتاً از منطقه کپرک الی دو سرکه در مسیر شاهراه عمومی غرس شده است.

به گفته صفر، ۴۵۰ هزار افغانی امسال از بودجه شهرداری برای خریداری نهال و بته های زینتی تخصیص داده شده تا بتوانند از این طریق؛ آلوده گی هوای این شهر، کاهش یابد.

وی از مردم خواست که در نگهداری درختان بیشتر تلاش کنند و جلوی از بین رفتن آنها را بگیرند.

این در حالیست که سالهای گذشته نیز هزاران نهال و بته های زینتی در سراسر شهر پلخمری غرس شده بود؛ اما اکنون از آن ها اثری باقی نمانده و بیشتر آن در اثر بی توجهی مسوولین و نارسایی آب مورد نیاز خشکیده و یا هم از سوی اطفال و حیوانات از بین رفته است.

شهر پلخمری به نسبت موقعیت اش در میان دو کوه بلند شبیه به یک دره باریک است و تراکم وسایط نقلیه، فعالیت ۲۴ ساعته کارخانه سمنت غوری و ده ها کارخانه کوچک تولیدی دیگر باعث شده که هوای این شهر آلوده شود.

محراب الدین ابراهیمی – خبرنگار خاورمیانه

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *