مشرف: حمایت از طالبان به هدف تضعیف دولت حامدکرزی بود

پرویز مشرف رییس‌جمهور سابق پاکستان که به حمایت از نیروهای طالبان و پناه دادن به آن‌ها در طول دوره کاریش متهم است، گفته است که در دوران حکومتش برای تضعیف حامد کرزی تلاش زیاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، از سوی هم پرویز مشرف خواستار پایان دادن به حمایت از جنگ نیابتی کشورش با هند در افغانستان شده است.

رییس‌جمهور سابق پاکستان و جنرال بازنشسته ارتش این کشور در مصاحبه با روزنامه گاردین گفته که در طول خدمتش به عنوان رییس‌جمهوری پاکستان همواره تلاش می‌کرده تا دولت حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان را تضعیف کند چرا که او ” به هندی‌ها برای ضربه زدن به پاکستان کمک می‌کرده است.

وی تاکید کرد که اکنون زمان آن رسیده تا کاملا با محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور فعلی افغانستان همکاری کرد چرا که اشرف غنی کسی “آخرین امید برای ایجاد صلح در منطقه است.”

مشرف در این باره می‌گوید: در زمان دولت کرزی، افغانستان برای تضعیف پاکستان تلاش می‌کرد و به همین دلیل ما هم علیه منافع این کشور فعالیت می‌کردیم. روشن است که ما باید از منافع کشور خودمان حمایت می‌کردیم.

وی ادامه داد: اما اکنون اشرف غنی به قدرت رسیده و تلاش می‌کند تا تعادل را در افغانستان بازگرداند. ما نیز باید کاملا با او همکاری کنیم.

با این حال می‌توان گفت که سخنان مشرف درباره غنی به اقدامات رییس‌جمهوری افغانستان در اوایل دوران ریاستش برمی‌گردد.

آقای غنی اخیرا نه تنها توافق تسلیحاتی کشور با هند را به حالت تعلیق در آورد بلکه شش تن از نیروهای نظامی را برای آموزش مبارزه با گروه‌های تروریستی به پاکستان اعزام کرد.

مشرف در ادامه اظهاراتش با اشاره به تلاش نیروهای داخلی و خارجی در افغانستان برای مبارزه با تاثیرات مخرب اقدامات هند در منطقه عنوان کرد: پاکستان کانال‌های خود را دارد، هند هم کانال‌های خود را دارد که مجراهایی سالم و درستی نیستند. من اعتراف می‌کنم که این مبارزات نیابتی و از کانال‌های نادرست به نفع افغانستان، پاکستان یا حتی هند نیست. این جنگ‌های نیابتی باید متوقف شوند.

این جنرال بازنشسته ارتش پاکستان در ادامه درباره فعالیت‌های دولت کرزی می‌گوید، جاسوسان پاکستانی در سازمان اطلاعات پس از سال ۲۰۰۱ مجبور شدند تا با نیروهای طالبان ارتباط برقرار کنند چرا که دولت کرزی توسط غیرپشتون‌ها هدایت می‌شد؛ کسانی که به دنبال منافع هندی‌ها بودند.

وی در این باره می‌افزاید: به طور قطع ما به دنبال گروه‌هایی بودیم که بتوانند با اقدامات دولت هند علیه پاکستان مقابله کنند. در اینجا بود که نیروهای اطلاعاتی شروع به برقراری ارتباط با گروه‌های وابسته به طالبان کردند. به طور قطع آن‌ها با هم در ارتباط بودند و باید هم می‌بودند.

رییس‌جمهور سابق پاکستان در ادامه ضمن تاکید بر این مسئله که او از هند متنفر نیست اظهار می‌کند: آیا هند دارای بزرگترین دموکراسی، مروج حقوق بشر و فرهنگ دموکراتیک است؟ تمام این‌ها گزافه است. هیچ حقوق بشری در هند وجود ندارد. مذهب این کشور خود ناقض حقوق بشر است.

مشرف نیز مانند تمام فرماندهان نظامی معتقد است که حمایت سازمان‌های اطلاعاتی هند از جدایی‌طلبان منطقه‌ای تلاشی برای متلاشی کردن پاکستان است. وی در این باره می‌گوید: درگیری بین نهادهای اطلاعاتی هند و پاکستان از زمان استقلال وجود داشته و از این به بعد هم وجود خواهد داشت. درست است که این درگیری‌ها باید متوقف شود اما این امر تنها زمانی ممکن است که هر دو طرف نسبت به حل مسائل و توقف ابراز تمایل کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *