مسکو خواهان محاکمه قاتل خلبان روس در ترکیه شد

812824مسکو روز چهارشنبه از آنکارا خواست قاتل خلبان هواپیمای روسی سرنگون‌شده توسط ترکیه بر فراز آسمان سوریه را بازداشت و محاکمه کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “ماریا زاخارووا” سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفته است که ما اقدام فوری دولت ترکیه را جهت تحت تعقیب قرار دادن آلپ ارسلان جیلیک و همچنین همدستان او و سپردن آنها به دادگاه به ‌اتهام قتل خلبان روسی را خواستار هستیم.

روزنامه «حریت» ترکیه ، یکشنبه گذشته مصاحبه با آلپ ارسلان چلیک، ملی‌گرای افراطی اهل ترکیه را منتشر کرده که این شهروند تُرک خلبان هواپیمای روسی سرنگون شده توسط ترکیه را هدف تیراندازی قرار داده بود و به جنایت خود اعتراف نمود.

چیلیک در این مصاحبه گفته است: انتقام، حق طبیعی است. وی جزئیات بیشتری از کشتن خلبان روسی ارائه نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت: ما به‌خاطر اینکه این مصاحبه در یکی از عمده‌ترین روزنامه‌های ترکیه منتشر شده است، متعجب و خشمگین هستیم. جای تعجب است که این روزنامه با واگذاری تریبون خود به فردی که تروریست و قاتل محسوب می‌شود و با اظهارات نژادپرستانه علیه روسیه و ملت روسیه نفرت‌پراکنی می‌کند، موافقت کرده است.

در ۲۴ نوامبر گذشته، ترکیه یک جنگنده «سوخوی۲۴» روسیه بر فراز آسمان سوریه را سرنگون کرد. یکی از خلبانان در حالی که با چتر نجات بیرون می‌پرید، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد ولی یکی دیگر از خدمه‌های هواپیما نجات یافت. این حادثه، روابط آنکارا و مسکو را وارد بحران عمیقی کرد.

Author

About Author