مسوده توافقنامه صلح با حکمتیار امضا شد

یک روز بعد از روز جهانی صلح، مسوه توافقنامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از سوی هیئت های مذاکره کننده امضا شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مسودۀ ابتدایى این توافقنامه در سه فصل و ٢۵ ماده تهیه شده که امروز (اول میزان) از سوی محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی و محمد امین کریم نماینده حزب اسلامی و پیر سید احمد گیلانى، رئیس شورای عالی صلح امضا شد.

پیر سید احمد گیلانی، رئیس شورای عالی صلح بعد از امضای این توافقنامه اظهار داشت که تلاش می شود تا تمام مخالفان مسلح به روند صلح بپیوندند.

به گفته وی، مخالفان مسلح باید از فرصت به دست آمده استفاده کرده و دست از مخالفت بردارند.

در عین حال، محمد امین کریم، نماینده حزب اسلامی، این صلح را مقدمه ‌ای برای یک صلح سرتاسری در کشور دانست.

وی با طولانی و پیچیده خواندن روند مذاکرات اظهار امیدواری کرد که دیگر گروه های مخالف نیز دست از جنگ کشیده و با صلح یکجا شوند.

کریم تاکید کرد که در این مذاکرات هیچ چانه ‌زنی در مورد شامل شدن اعضای حزب اسلامی در حکومت نبوده و خواست حزب اسلامی صلح میان افغانی و در داخل افغانستان است.

نماینده حزب اسلامی تاکید کرد که هدف آنها مبارزه برای خروج آخرین سرباز خارجی از افغانستان است و این حزب به تعهدات درج شده در مسوده توافقنامه استوار بوده و حاکمیت ملی افغانستان و نظام اسلامی را می خواهند.

بر اساس گفته های منبع، حزب اسلامی در ائتلاف و برضد هیچ جناحی به افغانستان نیامده است.

از سویی هم، محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی از امضای متن توافقنامه صلح از سوی رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار در آینده نزدیک خبر داد.

به گفته وی، حزب اسلامی تعهد کرده است که از هراس افگنان حمایت نکند، با آنان ارتباط نداشته باشد و به خاطر قطع همیشگی جنگ، آتش بس فوری را اعلام کند.

وی اظهار داشت که هر دو طرف مکلف هستند تا دست ‌آوردهای مردم افغانستان و حکومتداری خوب را حمایت کنند و بر آزادی ‌های تمام مردم با صداقت پایبند باشند.

مشاور امنیت ملی با اشاره به این که موافقتنامه بر اساس احکام و اعتقادات بنا شده، خطاب به طالبان مسلح گفت :«بیایید صلح کنید و خود را از اسارت پاکستان رها کنید.»

به گفته اتمر، جنگ افغانستان هیچگاهی جنگ داخلی نبود و نیست و این جنگ بر مردم تحمیل شده است.

قابل ذکر است که گفتگوهای صلح حکومت با حزب اسلامی از حدود شش ماه پیش آغاز شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *