مسمومیت دانش آموزان هرات، علت معلوم یا نامعلوم؟؟

11960055_1016530881724383_5613249651772605588_n-620x465در روزهای اخیر شاهد مسمومیت تعداد زیادی از دانش آموزان معارف هرات که همه آنها نیز دختران تشکیل می دادند، به علت نامعلومی مسموم شده و به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تعداد این دانش آموزان از شش مکتب در نقاط مختلف شهر و ولسوالی های هرات، به بیش از ۸۰۰ تن می رسید که در کنار آنها، شماری از استادان نیز به بیمارستان انتقال یافته و بعد از معاینات ابتدایی مرخص می شدند.

در مورد علت این مسمومیت ها، گفته هایی وجود دارد؛ اما ریاست صحت عامه هرات که مرجع اصلی تشخیص علت است، در این رابطه اظهار داشته که هیچ موادی استفاده نشده که حیات دانش آموزان را با خطر روبرو سازد.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی بیمارستان حوزوی هرات در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که تا حال چند نمونه خون از دانش آموزان گرفته شده و تیم های تحقیق نیز آب و دیگر ضروریات لازم را از ساحه جمع آوری کرده و تحقیقات خود را از همان ابتدا آغاز کرده بودند.

به گفته وی، چند نمونه خون نیز به شفاخانه آیساف انتقال داده شده و تحقیقات از سوی داکتران خارجی نیز انجام شده است.

شیرزی اظهار داشت که هیچ گونه عاملی در بین نمونه های گرفته شده دیده نشده است که نشان از خطر جدی برای حیات دانش آموزان و اهل معارف هرات باشد.

سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات معتقد است که ترس و استرس نیز در بین دانش آموزان، عاملی برای بیهوشی و یا احساس مسمومیت در دانش آموزان بوده است.

در عین حال، وحید پیمان، مشاور ریاست معارف هرات در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که تحقیقات در این مورد مربوط نهادهای امنیتی و کشفی می شود که علت و عاملین آن را به ریاست معارف گزارش دهند.

به گفته وی، ریاست معارف به صورت مکرر از نهادهای امنیتی تقاضا کرده تا عامل این رویدادها را پیدا کرده و به پنجه قانون بسپارد؛ اما تا حال کدام معلومات رسمی به آنها ارائه نشده است.

پیمان در مورد علت این رویدادها اظهار داشت :«تا حال به صورت دقیق مشخص نشده است که آیا مسمومیت بوده، ترس بوده و یا وحشت؛ اما ما به صورت جدی به دنبال آن هستیم.»

مشاور ریاست معارف هرات در مورد اینکه آیا این رویدادها از داخل معارف هرات صورت گرفته باشد کدام تائید و یا ردی نداشت؛ اما تصریح کرد که این ریاست از روز نخست تا همیشه با نهادهای کشفی و امنیتی همکار بوده و اگر عامل از درون معارف و یا هرجایی که باشد، ریاست معارف همکاری می کند که عاملین بازداشت شوند.

وی به استخبارات کشورهای همسایه نیز اشاره کرده و اظهار داشت که اگر در این رویداد دست استخبارات کشورهای همسایه نیز دخیل باشد، باید به صورت جدی با آن برخورد شود.

از سوی دیگر، پیمان اظهار داشت که ریاست صحت عامه هرات باید به صورت جدی علت رویدادهای اخیر را بررسی کرده و به نتیجه لازم برسد تا با آن برخورد صورت گیرد.

در عین حال، منبع گفت که از بُعد روحی نیز این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد که این کار از سوی ریاست معارف انجام می شود.

با این حال، پولیس هرات می گوید که تا حال تحقیقات آنها جریان داشته؛ اما تا هنوز هیچ شخص و یا گروهی در رابطه با مسمومیت های اخیر بازداشت نشده است.

عبدالرووف احمدی، سخنگوی پولیس هرات به خاورمیانه گفت که تدابیر امنیتی در اطراف مکاتب گرفته شده و کار بالای عوامل داخلی مکاتب نیز آغاز شده است.

به گفته وی، در آخرین مورد مسمومیت، یک مدیر مکتب برای تحقیقات فراخوانده شده بود؛ اما تا حال (پنجشنبه ۱۹ سنبله) هیچ سرنخی به دست نیامده است.

اما احمدی اظهار داشت که در صورت تداوم این روند، با استفاده از پولیس زن، تلاشی از دانش آموزان و استادان تمام مکاتب هرات آغاز شده و شدت می یابد.

با این حال، سخنگوی پولیس هرات می گوید که عامل این رویدادها در هر جایی که باشد (حتی ریاست معارف) با برخورد جدی و اصولی روبرو خواهد شد.

وی در مورد جلوگیری از ادامه این رویدادها اظهار داشت که فرمانده پولیس هرات، در جلسه با تمام مدیران مکاتب هرات، از آنها خواسته است تا برای جلوگیری از معارف ستیزی، با پولیس همکار باشند.

این در حالی است که خانواده ها در ولایت هرات، از مسوولان امنیتی و مربوط می خواهند تا هرچه زودتر به این مشکلات خاتمه دهند؛ در غیر آن، شمار زیادی از آنها، دیگر به کودکانشان اجازه نمی دهند که مکتب بروند.

Author

About Author