مسلمانان از شرکت در انتخابات میانمار محروم شدند

9ef4d04507507ed0030eb96c1759796cبرای مدت ۵ دهه است که میانمار تحت حکومت یک حزب نظامی قرار دارد که در سال ۲۰۱۰ به طور ظاهری یک دولت غیرنظامی را تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز این کشور جنوب شرق آسیا که پیش از این برمه نامیده می‌شد شاهد برگزاری یک انتخابات پارلمانی است که ادعا می‌شود آزادانه و عادلانه برگزار می‌گردد.‌‌‌‌

انتخابات پارلمانی میانمار امروز یکشنبه هشتم نوامبر برگزار میگردد و نتایج اولیه دهم نوامبر اعلام خواهد شد، گرچه روزها و شاید هفته‌ها طول خواهد کشید تا نتایج رسمی اعلام شود.

بیش از ۶ هزار کاندیدا و ۹۱ حزب سیاسی برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند که بسیاری از آنها نماینده جمعیت‌های اقلیت قومی بزرگ در میانمار هستند. این افراد برای به دست آوردن ۴۹۸ کرسی برای یک دوره ۵ ساله در پارلمان میانمار رقابت می‌کنند.

اما نگاه‌ها بیشتر به حزب حاکم اتحاد برای همبستگی و توسعه (USDP) با پشتیبانی نظامی و لیگ ملی دموکراسی (NLD) به رهبری سوچی است. با این حال از آنجا که سوچی از شوهر انگلیسی خود دو پسر انگلیسی دارد، قانون اساسی اجازه رئیس جمهور شدن به او نمی‌دهد. در واقع تا سال ۲۰۱۶ و زمانی که نمایندگان انتخاب شده به رهبر جدیدی رأی ندهند، رئیس جمهوری انتخاب نخواهد شد.

در سال ۱۹۹۰ برای نخستین بار پس از سال ۱۹۶۰ که دیکتاتوری نظامی حاکم شد، کشور میانمار شاهد برگزاری نخستین انتخابات چند حزبی بود. از آن زمان این نخستین بار است که اتحادیه اروپا بر این انتخابات نظارت می‌کند تا انتخاباتی آزاد برگزار شود.

اما چندین رویداد در حال وقوع است که به غیردموکراتیک شدن این انتخابات کمک می‌کند. مهمترین رویداد این است که مسلمانان روهینگیا از عادی‌ترین افراد تا فعالان سیاسی حق شرکت در این انتخابات را ندارند. حتی وین میامیا که رئیس پیشین لیگ ملی دموکراسی در ماندالی بوده است، به دلیل عقاید مذهبی برای کاندیداتوری در این انتخابات رد شده است.

این درحالی است که دست کم ۵ درصد از جمعیت ۵۱ میلیونی میانمار مسلمان هستند اما به دلیل افزایش فشار از سوی جنبش اولتراناسیونالیست بودایی، مسلمانان حق ندارند در این انتخابات شرکت کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته اعلام داشته است که این فشارها و محدودیت‌ها درستی این انتخابات را تهدید می‌کند.

Author

About Author