مرگ ملا اختر محمد منصور تائید شد

در نتیجه حمله هوایی نیروهایی امریکایی، ملااختر منصور در بلوچستان پاکستان کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزارت دفاع ملی ایالات متحده امریکا امروز اعلام کرد که در حمله هوایی شب گذشته هواپیماهای بی سرنشین این کشور، ملااختر منصور، رهبر شورشیان طالب کشته شده است.

در خبرنامه وزارت دفاع امریکا آمده است که ملامنصور زمانی مورد حمله قرار گرفته است که در موترش در حال گشت بود.

 ملااختر منصور رهبر شورشیان طالب، عصر دیروز، در نتیجه یک حمله هوایی در منطقه دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد
ملااختر منصور رهبر شورشیان طالب، عصر دیروز، در نتیجه یک حمله هوایی در منطقه دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد

این خبر را ریاست امنیت ملی افغانستان نیز تائید کرده و با نشر خبرنامه ای گفته است که ملااختر منصور رهبر شورشیان طالب، عصر دیروز، در نتیجه یک حمله هوایی در منطقه دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان کشته شده است.

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز در نشست شورای وزیران اظهار داشت که احتمال دارد ملااختر منصور در حمله روز گذشته نیروهای امریکایی کشته شده باشد.

این در حالی است که ملاعبدالرووف، یکی از رهبران شورشیان طالب در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر مرگ ملااختر منصور را تائید کرده است.

در عین حال، ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه ای تنها حمله بر ملااختر منصور را تائید کرده و از کشته شدن وی معلومات ارائه نکرده است.

تاثیرات بر صلح

در خبرنامه

ریاست جمهوری گفته است که در صورت کشته شدن ملا منصور، فرصت جدیدی برای آن گروه های شورشیان طالب است که میخواهند از جنگ و خون ریزی دست کشیده، از خاک بیگانه گان به وطن برگشته و به پروسۀ صلح بپیوندند.

ریاست جمهوری می گوید: کشته شدن احتمالی ملامنصور فرصت خوبی برای بازماندگان شورشیان است تا به پروسه صلح بپیوندند.
ریاست جمهوری می گوید: کشته شدن احتمالی ملامنصور فرصت خوبی برای بازماندگان شورشیان است تا به پروسه صلح بپیوندند.

با این حال، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت در نشست شورای وزیران گفت که ملااختر منصور مانعی برای گفتگوهای صلح بود و با کشته شدن وی، دیگر مانعی در این راه وجود ندارد.

وی اظهار داشت که حالا فرصت مناسبی برای شورشیان طالب است تا به پروسه صلح افغانستان پیوسته و از جنگ دست بکشند.

آینده صلح

دقیقا بعد از ختم دور اول و پیش از آغاز دور دوم گفتگوهای مستقیم صلح نماینده گان شورشیان طالب با حکومت افغانستان در سال گذشته بود که نشر غیرمنتظره خبر مرگ ملامحمد عمر بود که این گفتگوها را با چالش روبرو ساخت.

حالا نیز که چهار دور مذاکرات چهارجانبه با حضور مقام های درجه اول افغانستان، امریکا، چین و پاکستان و یک دور این مذاکرات با حضور مقام های درجه دوم می گذرد که خبر مرگ ملااختر منصور نشر می شود.

اگر این خبر نیز به مانند خبر مرگ ملامحمد عمر تاثیر منفی بگذارد، نمی توان انتظار داشت که صلح افغانستان به زودی به نتیجه برسد و باید به انتظار واکنش شورشیان به رویداد تازه بود.

در عین حال، مذاکرات با گلبدین حکمتیار نیز نهایی شده و تنها امضای رهبر حزب اسلامی و حکومت افغانستان باقی مانده است تا تاثیرات پیوستن حکمتیار به صلح بعد از مرگ ملااختر منصور دیده شود.

Author

About Author