مرگبارترین گروه تروریستی جهان

20150812130655423بر اساس یک گزارش جدید منتشر شده گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه با کشتن بیش از ۶۶۴۴ نفر در سال ۲۰۱۴ مرگبارترین گروه تروریستی جهان شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از هافینگتون پست در گزارش جدید سالانه “موسسه اقتصاد و صلح” در نیویارک دو گروه تروریستی بوکوحرام و داعش مرگبارترین گروه های تروریستی جهان شناخته شده اند که به تنهایی این دو گروه تروریستی باعث مرگ ۵۱ درصد از کل افرادی بوده اند که در سال ۲۰۱۴ در اثر حملات تروریستی کشته شده اند.

داعش پس از بوکوحرام به فاصله اندکی و با کشتن ۶۰۷۳ نفر در سال ۲۰۱۴ در جایگاه دومین گروه تروریستی مرگبار جهان شناخته شده است.

گفتنی است پایگاه اصلی بوکوحرام در شمال نیجریه است و داعش نیز در مناطقی از عراق و سوریه مستقر شده است.

بوکوحرام در تابستان امسال با گروه داعش اعلام بیعت کرد اما هنوز چند و چون ارتباطات این دو گروه تروریستی و نحوه تبعیت این گروه از داعش در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در گزارش موسسه اقتصاد و صلح سال ۲۰۱۴ بدترین و مرگبارترین سال به لحاظ تلفات حملات تروریستی است و در این سال تلفات حملات تروریستی در جهان بیش از ۸۰ درصد رشد کرده است.

در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ تلفات انسانی حملات تروریستی در نیجریه با رشدی بی سابقه سه برابر افزایش داشته است و عمده ترین دلیل آن حملات تروریستی بوکوحرام و نیز تلفات درگیری های بین نیروهای دولتی با تروریست های بوکوحرام بوده است. بر اساس گزارش موسسه اقتصاد و صلح رشد سه برابری تلفات انسانی تروریستی در یک کشور در فاصله یک سال بی سابقه است.

بوکوحرام یک گروه تندرو تروریستی است که فعالیت های خود را در ۶ سال گذشته گسترش داده و در شمال نیجریه مستقر است. این گروه مخالف تحصیل زنان بوده و تا کنون صدها زن و دختر محصل را ربوده و به عنوان برده فروخته است.

در اپریل سال گذشته این گروه با حمله به یک مکتب دخترانه ۳۰۰ دختر دانش آموز را به گروگان گرفت. این اقدام بوکوحرام بازتاب فراوانی در رسانه های بین المللی داشت.

این گروه همچنین به کلیساها و اماکن مقدس مسیحیان نیز حمله کرده و آنها را منفجر می کند.

به گفته تحلیلگران بوکوحرام در ماه های گذشته استراتژی خود را تغییر داده و به انجام حملات به کشورهای همسایه نیجریه رو آورده است.

این گروه همچنین در داخل نیجریه نیز از تلاش برای تحت کنترل گرفتن شهرها و روستاها دست برداشته و به انجام حملات تروریستی و انتحاری به اماکن شلوغ رو آورده است.

یکی از دلایل افزایش ۳ برابری تلفات انسانی عملیات تروریستی در نیجریه نیز ناشی از همین تغییر رویه گروه بوکوحرام است.

Author

About Author