مرغ پاکستان «یک لنگ» دارد

139503191130267567887164با توجه به تمام انتقادها از پاکستان مبنی بر عدم تفاوت بین طالبان مسلح، مقام های اسلام آباد بار دیگر تاکید کردند که طالبان مسلح خوب و بد وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان به تازه گی گفته است که دو گروه طالب مسلح به نام «خوب» و «بد» وجود دارد که سیاست اسلام آباد در قبال هرکدام از آنها متفاوت است.

سرتاج عزیز در نشست خبری در اسلام آباد گفته است که دولت پاکستان در تلاش است تا طالبان خوب را به پای میز مذاکره بکشاند.

وی اظهار داشت که طالبان مسلح در شرایط کنونی علاقمند به از سرگیری مذاکرات صلح نیستند؛ اما اسلام آباد تلاش دارد تا زمینه این گفتگوها یک بار دیگر فراهم شود.

این مقام عالی پاکستان همچنین گفت که پاکستان تصمیم به اقدامات شدید علیه تمام گروه های طالبان مسلح در مناطق قبیله ای در شمال غرب این کشور و مناطق مرزی با افغانستان گرفته است.

این در حالی است که پیش از این بارها مقام های عالی رتبه افغانستان، امریکا و سازمان ملل متحد گفته بودند که نباید بین تروریست و گروه های مخالف، تبعیض قایل شد و آنها را به خوب و بد تقسیم کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان در آخرین نشست سران سازمان همکاری های شانگهای که رئیس جمهور پاکستان نیز حاضر بود، بدون اشاره به کشوری از همسایگان افغانستان خواست تا از تفاوت بین گروه های مخالف خودداری کنند.

تلاش دوباره برای صلح

13497820_1017485714994337_3348306289063917373_o

در عین حالی که پاکستان تا حال چند بار در فراهم کردن زمینه گفتگوهای صلح تلاش کرده؛ اما در تمام موارد خودش با اقدامات غیرصادقانه و یا هم تغییر اوضاع، این روند را برهم زده است.

در اولین مورد که امیدواری های زیادی به آن بود، خبر مرگ ملامحمد عمر را بعد از دو سال و در زمانی که قرار بود دور دوم و مستقیم مذاکرات بین نماینده گان افغانستان و طالبان مسلح انجام شود، این روند را برهم زد.

بار دیگر با حضور امریکا و چین، چهار دور از مذاکرات چهارجانبه انجام شد و نقشه نیز تعیین شد؛ اما پاکستان بر خلاف نقشه راه صلح اقدام کرده و خشم کابل را برانگیخت و روابط دو کشور به تیره گی گرایید.

حال با تمام این اقدامات غیرمنطقی و به دور از واقعیت های موجود، اسلام آباد از تلاش برای حاضر کردن طالبان مسلح به میز مذاکره خبر می دهد.

آیا بازهم قرار است که کابل به این گفته ها باور کرده و بار دیگر وقت خود را برای اقدامی که پاکستان روی دست گرفته، می گذارد و وقت گذرانی می کند؟

مدیریت صلح

دولت کابل با توجه به تمام دستاوردها از مذاکرات گذشته باید مدیریت صلح را به دست گرفته و وارد عمل شود و به پاکستان و دیگر کشورها ثابت کند که این مذاکرات کاملاً افغانی بوده و کابل خودش آن را اداره خواهد کرد.

رهبران افغانستان باید به شکلی وارد صحنه شوند که دیگر به پاکستان و مقام های منفعت طلب آن فرصت سودجویی را ندهد و به هر شرایطی که می شود طالبان مسلح افغانی را حاضر به گفتگو کند.

Author

About Author