مردم کندز، نگران اقدامات عمرخیل

پس از نشر اظهارات والی کندز در مورد توزیع پول اکرامیه نظامیان برای خانواده طالبان مسلح کشته شده در جنگ‌های این ولایت، واکنش‌های زیادی از سوی آگاهان و شهروندان ببار آمد و آنان از این‌گونه اعمال ابراز نگرانی کردند.

مردم کندز که تجربه دوبار سقوط و از بین رفتن دارایی و آرامش‌شان را دارند، با این صحبت‌ها؛ نگرانی‌شان از تکرار سه‌باره سقوط و از بین رفتن زنده‌گی‌شان بیشتر شده است.

اعضای شورای ولایتی کندز این گفته‌های اسدالله عمرخیل والی این ولایت را قابل تامل می‌دانند و از حکومت می‌خواهند که در این زمینه تحقیقات بیشتر صورت گیرد تا اصل موضوع آشکار گردد.

غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه می‌گوید، اظهارات اخیر والی کندز در نشستی که با بزرگان قومی در ولسوالی علی‌آباد صورت گرفته، باعث رنجش و نگرانی مردم و شهروندان شده و آنها را نسبت به حکومت بی‌باور ساخته است.

ربانی افزود که توزیع پول اکرامیه برای خانواده طالبان مسلح که اکثراً از یک خانواده چندین نفر در مقابل نیروهای امنیتی می‌جنگند، باعث تقویت صفوف طالبان مسلح و تشویق دیگران برای پیوستن به این گروه می‌شود.

به باور وی، پول اکرامیه حق نیروهای امنیتی و خانواده‌های آنان است و به هر پیمانه که «دامن» حکومت «کلان» باشد، نباید حق نیروهای امنیتی به قاتلین آنها پرداخت شود.

اما دفتر مطبوعاتی والی کندز گزارش نشر شده از زبان اسدالله عمرخیل را تحریف شده می‌خواند و می‌گوید، هدف والی، توزیع پول به خانواده کشته شده‌هایی است که در عملیات هوایی نظامیان کشور در منطقه بوزقندهاری در مربوطات شهر کندز کشته شدند.

سید محمود دانش، سخنگوی والی کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت، این پول‌ها برای خانواده کشته شده‌هایی توزیع شده که از نزدیکان طالبان مسلح هستند و در جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح گیرمانده و کشته شده‌اند.

وی می‌گوید، پول‌های توزیع شده به این خانواده‌ها از اکرامیه نظامیان کشور نیست، بلکه از جمله کمک‌های نقدی ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار افغانی است که رئیس‌جمهور برای خانواده قربانیان جنگ این ولایت کمک کرده است.

این گفته‌های آقای دانش نیز از سوی غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز رد می‌شود.

ربانی می‌گوید، اگر قرار بود این کمک‌ها برای خانواده‌های قربانیان جنگ توزیع می‌شد، می‌بایست برای کسانی داده می‌شد که در داخل شهر کندز هستند و در جنگ‌های اخیر متضرر شده‌اند.

وی علاوه کرد طرزالعمل توزیع ۷۰ میلیون کمک‌های نقدی اختصاص داده شده به بیجا شده‌گان کندز که از این پول به خانواده طالبان مسلح کمک صورت گرفته؛ به شکلی است که باید برای متضررین نواحی داخل شهر کندز توزیع می‌شد نه بیرون از مرکز این ولایت.

این عضو شورای ولایتی کندز گفت، در نشستی که والی کندز این اظهارات را بیان داشت شخصاً حضور داشته و آقای عمرخیل گفته که این کمک‌ها برای خانواده طالبان مسلحی توزیع شده که بالای شهر کندز حمله‌ور شده بودند.

الیاس یکتن از شهروندان کندز به خاورمیانه گفت :«والی این حق را ندارد که حق نیروهای امنیتی را به کسانی بدهد که دست‌شان به خون ملت آغشته است.»

به گفته وی، دولت اگر دولت باشد باید به صورت جدی به این اقدام و اعمال رسیده‌گی کند؛ چون اگر والی با طالبان مسلح کمک کند، مردم باید به انتظار سقوط سه‌باره این شهر به دست طالبان مسلح باشند.

مجلس نماینده‌گان نیز در نشست دیروز، به پرداخت پول اکرامیه نیروهای امنیتی به خانواده‌های طالبان مسلح از سوی والی کندز، واکنش جدی نشان داده و خواهان پیگیری این موضوع شدند.

این در حالیست که ادعاهایی نیز وجود داشت که سه سال پیش والی قبلی ولایت کندز برای طالبان مسلح در ولسوالی چهاردره، مهمات و مواد خوراکی فرستاده است.

هم‌اکنون نیز بخش‌های بزرگی از ولایت کندز در کنترول طالبان مسلح قرار دارد و این گروه با استفاده از فرصت؛ با نیروهای امنیتی می‌جنگند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *