مردم و شورای عالی صلح، بازمانده های گفتگوهای صلح!!

قرار است تا دو روز دیگر، دور دوم گفتگوهای صلح افغانستان به میزبانی پاکستان و با حضور نماینده های کشور، طالبان، پاکستان، امریکا و

7AB52371-D13E-48B9-8239-7CA7ADFF0750_w640_r1_sقرار است تا دو روز دیگر، دور دوم گفتگوهای صلح افغانستان به میزبانی پاکستان و با حضور نماینده های کشور، طالبان، پاکستان، امریکا و چین برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دور اول این گفتگوها نیز در شهر اسلام آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد و به گفته نماینده گان افغانستان، در این نشست برای اولین بار موفق شدند با نماینده گان طالبان به صورت رودررو گفتگو کنند.

نماینده گان افغانستان در این نشست، از آن چیزی که تا حال جزییات اساسی آن با مردم و ملت شریک نشده است، راضی و خوشبین بوده و به نتایج دور دوم نیز خوش بین تر به نظر می رسیدند.

حالا هم تنها دو روز به دور دوم گفتگوهای صلح باقی مانده است.

اما برنامه اساسی در این نشست چه خواهد بود؟

شهزاده شاهد، عضو شورای عالی صلح در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این شورا در جریان جزئیات این نشست قرار ندارد.

به گفته وی، تمام برنامه های نشست گفتگوهای صلح از سوی شورای عالی امنیت و وزارت امور خارجه پیش برده شده و شورای عالی صلح در این مورد کاملاً بی طرف می باشد.

شاهد اظهار داشت که ممکن است از شورای عالی صلح تنها «حاجی دین محمد» اشتراک داشته باشد که جزئیات برنامه های مطرح شده در نشست را درمیان نگذاشته است.

از سویی هم محمد عظیم محسنی، نماینده مردم بغلان در مجلس نماینده گان به خاورمیانه گفت که تنها تعداد معدودی از مقام ها در حکومت وحدت ملی، از جزئیات گفتگوهای صلح باخبر هستند.

وی اظهار داشت که صلح باید از متن مردم باشد و در درجه اول مردم و بعد از آن دیگر نهادها از اصل آن باخبر باشند که این امر تا حال در افغانستان حکمفرما نشده است.

محسنی به آینده صلح در کشور با شرایط فعلی بی باور بوده و می گوید :«بارها گفته ام که این صلح یک صلح نمایشی بوده و برخاسته از متن ملت افغانستان نیست و نمی تواند راه حل اساسی باشد.»

به باور این نماینده مردم، برگزاری نشست های این چنین که مردم از جزئیات آن باخبر نباشند، نمی تواند درد ملت را دوا کند و بی نتیجه است.

محسنی معتقد است که گفتگوهای اخیر صلح، «امتیاز گیری» و «امتیازدهی» به پاکستان و طالبان خواهد بود و مشروعیت ندارد و حرکت های طالبان و پاکستان را مشروعیت بیشتر می بخشد.

نماینده مردم بغلان افزود که طالبان یک حرکت واحد نبوده و در هر دور گفتگوها، بخشی از آنها حمایت کرده و بخش دیگر آنها مخالف گفتگوها بوده اند که خود باعث بی نتیجه بودن گفتگوها خواهد بود.

از سویی هم، فیض الله جلال، استاد دانشگاه کابل در گفتگو با خاورمیانه اظهار داشت که اصولا باید تمام موضوعات مورد بحث در دور اول با مردم در میان گذاشته می شد که متاسفانه تا حال این کار صورت نگرفته است.

به گفته وی، برگزاری این گونه جلسات و گفتگوها نوعی «تکرار مکررات» خواهد بود و نتیجه لازم را نخواهد داشت.

جلال دلیل بی نتیجه بودن گفتگوها را «بی خبری» و «عدم اعتماد» مقام های حکومتی به مردم دانست که تا حال جزئیات آن با ملت در میان گذاشته نشده است.

اما وی باورمند است که ممکن در دور دوم گفتگوها، مطرح شدن «خط دیورند» از سوی پاکستان خواهد بود که بر اساس آن از حکومت افغانستان خواسته می شود که به خط دیورند احترام گذاشته و آن را به رسمیت بشناسد که خود خلاف خواسته ها و انتظارات مردم کشور است.

وی بی خبری شورای عالی صلح و ملت افغانستان از جزئیات گفتگوهای صلح را بی اعتمادی به مردم و شورای عالی صلح دانسته و می گوید که صلح از مردم است؛ اما متاسفانه تنها عده ای معدود از مقام ها از جزئیات باخبر هستند که نمی توانند از مردم نماینده گی کنند.

گفتنی است که دور دوم گفتگوهای صلح روز جمعه به میزبانی کشور پاکستان برگزار می شود.

Author

About Author