مراسم تجلیل از ۲۶ دلو در ارگ برگزار شد

مراسم تجلیل از ۲۶ دلو و بیست هشتمین سالروز شکست و خروج نیروهای ارتش سرخ شوری سابق از افغانستان در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مراسم امروز سه شنبه (۲۶ دلو) با حضور «محمداشرف غنی» رئیس جمهور و شماری از سران مجاهدین و اعضای کابینه برگزار شد.

رئیس جمهور غنی در این مراشم گفت: ۲۸ سال قبل مردم مسلمان افغانستان مبارزه برحق شانرا به پیروزی رساندند و نه تنها کارنامه بزرگ را در تاریخ افغانستان بلکه در تاریخ جهان ثبت کردند.

اشرف غنی افزود: زمانی که قشون سرخ شوروی به افغانستان تجاوز کرد، اکثریت قاطع کشورهای جهان این تجاوز را محکوم کردند و جهاد مردم افغانستان را در مقابل قوای شوروی برحق دانستند.

رئیس جمهور غنی علت عمدۀ پیروزی جهاد را اتفاق و اتحاد مردم افغانستان و ایستادگی تمام اقوام افغانستان در یک صف واحد جهاد مقدس بر اساس احکام الهی دانست.

وی افزود: دهاتی، شهری، شیعه و سنی، باسواد و بی سواد ملا و عام همه به سنگر دفاع از وطن و استقلال شتافتند و برای نجات کشور دست به دست همدیگر دادند.

محمداشرف غنی گفت: تقدیر و تجلیل از مجاهدمردانی که بخاطر آزادی وطن خود از همه هستی خویش مایه گذاشته و بزرگترین قربانی ها را متقبل شدند، وظیفه دینی و ملی ما است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که خدمت به بازماندگان شهدای کشور و رسیدگی به فرزندان آنان و دلجویی پدران و مادران درد کشیده، بخشی از مسئولیتی است که بر دوش ما، هم دولت و هم ملت، قرار دارد. ما وظیفه داریم نام و یاد آنان را زنده و جاودانه نگهداریم و نسل های آینده را با افتخاراتی که آنان با خون خویش ثبت کردند آشنا گردانیم.

رئیس جمهور بااشاره بر اینکه این همه قربانی و هزینه برای چه هدف و آرمانی بود، گفت: واضح است که چنین رشادت بزرگ تاریخی برای قدرت و منصب نبوده است، و انگیزه آنان را تنها دشمنی با بیگانگان تشکیل نمی داده است، بلکه آرمان هایی به مراتب بزرگتر و پرشکوه تر در میان بوده است. هیچ آرمانی بالاتر از داشتن سرزمینی آزاد، آباد و روبه ترقی نیست، سرزمینی که فرزندان آن در سایه اش احساس آرامش کنند، با نام آن احساس سربلندی کنند، و در دامان آن امید رسیدن به خواسته ها و رؤیاهای خود را در سر بپرورانند.

رئیس جمهور محمداشرف غنی خاطرنشان کرد: ما از این رو آن مجاهدت ها را پاس می داریم و به آن رشادت ها افتخار می کنیم که جنگی به قصد ویرانی و تباهی، و نزاعی بر سر قدرت و ثروت نبود و به این هدف به راه نیفتاده بود که منافع دشمنان دیرینه این سرزمین به قیمت ویرانی شهر و قریه ما برآورده شود.

وی افزود: جهاد مردم ما نبردی سلحشورانه بود که هدفش را آشکار و با افتخار در سطح دنیا عنوان می کرد، و مردم ما در هر جا به آن می بالیدند. در آن نه از انتحار اثری بود، و نه از انفجار مسجد، و نه از تخریب مکتب، و نه از به خاک و خون کشیدن بیگناهان؛ که امروزه گروه های بدنام و مزدور بیگانگان بی محابا به آن دست می زنند و هر روز بر طومار جنایت های جنگی خود می افزایند.

رئیس جمهور،  قوت گرفتن و کارآزموده شدن بیشتر قوای دفاعی و امنیتی در اردوی ملی، پولیس ملی و دستگاه های امنیتی را دارای اهمیت خاص دانسته گفت: آرمان اصلی مجاهدین و شهدای گرانقدر این سرزمین امروزه به همت و بازوی این دلیرمردان گرِه خورده است و آنان با تلاش شبانه روزی در گوشه و کنار کشور به دفاع از مردم خود مشغول هستند.

رئیس جمهور غنی گفت: اگر جهاد و رشادت دیروز برای آزادی بود، جهاد و رشادت امروز فرزندان ما برای آبادی است، زیرا آزادی با آبادی تکمیل می شود؛ و بر خلاف شیوه ای که دشمنان ما در پیش گرفته اند، ویرانی با منطق دین ما، و با روح مدنیت ما سازگار نیست.

وی افزود: واضح است که آبادی تنها با فعالیت های نظامی و تدابیر امنیتی حاصل نمی شود، بلکه برای آن سهیم شدن همه نیروهای ملی و متعهد به منافع علیای کشور لازم است.

او آگاهی دادن به مردم، و خصوصاً به جوانان، در باره اهمیت آبادی، اهمیت پیشرفت، اهمیت دانایی و دارایی، اهمیت عزت و امنیت، اهمیت اقتدار و سربلندی، و مولفه های حقیقی چنین آرمان هایی، بخشی از جهادی دانسته گفت: تنها با ترویج آگاهی و تقویت امید و اعتماد به آینده است که می توانیم جلو افکار تخریبی، ایدئولوژی های یاس آور، تبلیغات منفی، و شستشوی مغزی جوانان را بگیریم و نگذاریم آنها شکار دام هایی شوند که از سوی گروه های تروریست و افراطی برای شان پهن می شود.

موافقتنامه با حزب گلبدین حکمتیار

محمداشرف غنی در ادامه گفت: در سال روان موافقتنامه با حزب اسلامی این زمینه را فراهم کرد که شماری از مجاهدین آزرده خاطر به خانه بزرگ شان افغانستان برگردند و در عمران و آبادنی وطن سهم خویش را ادا نمایند.

وی از تمام مجاهدین و بزرگان جهادی خواست که همکاری خود را از اردوی ملی و پولیس دریغ نکنند و در تقویت صفوف آنان سهم خویش را ادا نموده، تجربه های شانرا با آنان شریک سازند.

رئیس جمهور یکبار دیگر طالبانی را که فکر مستقل و جذبه اسلامیت و افغانیت در وجود شان زنده اند، خطاب قرار داده گفت: افغانستان خانه همه افغان هاست، پس برگردید و در این خانه مشترک مانند سایر هموطنان خویش زندگی باعزت در فضای برادری را آغاز نمایید و در ویرانی کشور نه، بلکه در ترقی آن سهم خویش را ادا نمایید.

گفتنی است در این مراسم «سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری، «عبدالرووف ابراهیمی» رئیس مجلس و «مولوی قیام الدین کشاف» رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان نیز صحبت کردند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *