مذاکرات بین الافغانی در گرو «شروط» طرفین

با توجه به آنکه طالبان برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی شرط رهایی زندانیان شان را گذاشته اند، رئیس جمهور غنی نیز می گوید حکومت افغانستان هم شروط خاصی دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور در یک نشست امروز (۱۳حوت) در جلال آباد اظهار داشت که طالبان باید بگویند که چه وقتی پاکستان را ترک می کنند؟.

وی اظهار داشت «اگر طالبان رهایی زندانیان شان را شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بیان کرده اند، شرط حکومت برای آغاز مذاکرت، این است که طالبان چه وقت پاکستان ترک خواهند کرد».

رئیس جمهور تصریح کرد؛ صلحی پذیرفتنی ‌است که به پایان جنگ در افغانستان بیانجامد و این صلح نباید حقوق مردم به ویژه زنان  را قربانی کند.

آقای غنی تاکید کرد؛ برای دولت افغانستان قابل قبول نیست که طالبان رابطه خود را با القاعده قطع کند؛ اما حاضر نباشد روابط خود را با سایر گروه‌های تروریستی قطع کند.

به گفته رئیس جمهور، «وقتی طالبان با خارجی صلح می ‌کند؛ ولی بر کدام اساس افغانها را می‌ کشد؛ بناً پس از این کشتار افغانها جرم است و بیچارگی را در کشور افزایش می ‌دهد؛ اگر طالبان صلح می ‌خواهند بیایند که از طریق جرگه به نتیجه برسیم و اگر حق خود را می‌ خواهند بیایند از طریق شرعی حقوق خود را بدست آورید».

این اظهارات در حالی بیان می شود که همواره مقام های افغانستان، پاکستان را به حمایت از طالبان و پناه ‌دادن به گروه‌های تروریستی متهم می سازد، موردی که از سوی اسلام آباد رد شده است.

اما در روزهای اخیر، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته بود که اگر اسلام آباد نقش مهمی در ایجاد اعتماد بین امریکا و طالبان برای امضای توافقنامه داشته است.

وی از کابل خواسته بود که با پاکستان وارد مذاکره شود و دیگر نیازی به امریکا نداشته باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *