کمک مخفیانه آلمان به برنامه هسته‌ای اسرائیل افشا شد

طبق یک گزارش محرمانه، آلمان غربی در دهه ۱۹۶۰ مخفیانه به ساخت تسلیحات هسته‌ای اسرائیل کمک و مساعدت مالی کرده بود.

طبق یک گزارش محرمانه، آلمان غربی در دهه ۱۹۶۰ مخفیانه به ساخت تسلیحات هسته‌ای اسرائیل کمک و مساعدت مالی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه آلمانی دای ولت روز سه شنبه گزارش داد دولت کنراد آدناور، صدراعظم پیشین آلمان مخفیانه صدها میلیون دالر به برنامه هسته‌ای اسرائیل کمک کرده بود.

بر اساس این گزارش، این توافق غیررسمی زمانی حاصل شد که شیمون پرز، رییس جمهور سابق اسرائیل مسئولیت تسلیحات هسته‌ای این رژیم را به عهده داشت.

آدناور در ۱۴ می ۱۹۶۰ در هتل «والدورف آستوریا» با دیوید بن گوریون، نخست وزیر وقت اسرائیل دیدار کرد. در این دیدار در زمینه پرداخت ۵۰۰ میلیون دالر به اسرائیل تحت پوشش یک وام ۱۰ ساله برای ساخت تاسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب توافق شد.

امریکا در پی درخواست «قانون آزادی اطلاعات» اخیرا اسنادی از ارزیابی توانمندی‌های اسرائیل در زمینه تسلیحات هسته‌ای در سال ۱۹۸۷ را منتشر کرد.

این اسناد، آزمایشگاه‌های تحقیقات هسته‌ای اسرائیل را با تاسیسات هسته‌ای امریکا که در زمینه تحقیقات تسلیحاتی معروف بودند به موازات هم قرار می‌داد.

در این اسناد آمده است تاسیسات هسته‌ای سورق و دیمونا «معادل آزمایشگاه‌های ملی ما در لس آلاموس، لارنس لیورمور و اوک ریج هستند.»

گزارشها حاکی است رژیم اسرائیل که نه به بازرسان اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای خود را می‌دهد و نه به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) می‌پیوندد بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود ذخیره کرده است.

Author

About Author