مخالفت شورای امنیت با قطعنامه پایان اشغال کرانه باختری

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه شنبه ۳۰ دسامبر به قطعنامه ارائه شده برای پایان اشغال فلسطین توسط اسرائیل، رای نداد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، با مخالفت امریکا نرسیدن آرای اعضای شورای امنیت به حد نصاب لازم، قطعنامه تعیین چارچوب زمانی برای خروج رژیم اسرائیل از اراضی اشغالی کرانه باختری و تشکیل کشور مستقل فلسطین، ناکام ماند.

علاوه بر امریکا که دارای حق وتو است، استرالیا هم با این پیش نویس که از سوی اردن به شورای امنیت آمده بود، مخالفت کرد.

این پیش نویس که کشور فلسطین را تنها به مرزهای پیش از سال ۱۹۶۷ محدود می کرد، تنها توانست آرای ۸ عضو شورا را به دست و آورد. پیش نویس ارائه شده، برای تصویب، نیاز به دستکم ۹ رأی مثبت داشت.

انگلیس که پیش از این اعلام کرده بود با این پیش نویس مخالفت می کند و در صورت لزوم از حق وتوی خود استفاده می کند، در کنار لیتوانی، نیجریه، کره جنوبی و رواندا، از رأی دادن خودداری کرد.

این پیش نویس که نسخه اصلاح شده پیش نویس ابتدایی اردن بود، خواستار مشخص شدن نتیجه مذاکرات سازش تا پایان سال ۲۰۱۶ و همچنین خروج نیروهای اشغالگر از مرزهای فراتر پیش از جنگ ۶ روزه، تا سال ۲۰۱۷ شده بود.

رژیم اسرائیل به شدت با این پیش نویس مخالفت و اعلام کرده بود اجازه تصویب آن را نمی دهد. امریکا و انگلیس نیز با این ادعا که تصویب این قطعنامه موجب بروز تنش بیشتر و دشوار شدن روند مذاکرات سازش می شود، با آن اعلام مخالفت کرده بودند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *