مخالفت روسیه با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه

گلبدین حکمتیار

در حالی که هفته گذشته مسکو میزبان نشست سه جانبه صلح برای افغانستان بود؛ اما حالا گزارش می رسد که روسیه خواستار شامل بودن نام گلبدین حکمتیار در لیست سیاه و تحریم سازمان ملل متحد است و با حذف نام وی از این فهرست مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در حالی که دولت افغانستان از سازمان ملل خواسته بود تا برای تسهیل در روند صلح با حزب اسلامی، نام گلبدین حکمتیار را از لیست سیاه خارج کند؛ اما حالا روسیه با این خواست مخالفت کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی آورده است که روسیه مخالف حذف نام گلبدین از فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد است.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که کشورش تنها حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورده و مانع این کار نشده است.

با این حال، و در صورتی که دولت افغانستان خواهان حذف نام حکمتیار از لیست سیاه شده بود؛ این روند می تواند پروسه صلح با حزب اسلامی را پیچیده تر بسازد.

روسیه با توجه به حضور در شورای امنیت و حق وتو، به راحتی می تواند مانع صلح با حزب اسلامی شود؛ این در حالی است که مسکو هفته گذشته میزبان گفتگوهایی تحت نام «صلح» افغانستان بود.

اما موضوع تازه مطرح شده، نقش و نیت مسکو را زیر سوال خواهد برد؛ به صورتی که شورای ملی افغانستان نیز برگزاری نشست صلح برای افغانستان بدون حضور نماینده رسمی کشور را نوعی مداخله در امورات دولت کابل دانسته بود.

روسیه در حالی دو چهره خود در رابطه با صلح افغانستان را در طول ده روز گذشته نشان می دهد دولت کابل پس از امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی، به صورت رسمی از سازمان ملل خواسته بود که نام حکمتیار را از فهرست تعزیرات حذف کند.

حذف نام گلبدین حکمیتار از فهرست تعزیرات سازمان ملل یکی از شروط اصلی توافقنامه صلح میان افغانستان و حزب اسلامی است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *