محوتسلیحات شیمیایی سوریه،۱سال زمان و یک میلیارد دالر هزینه میخواهد

بشارالااسد، رئیس جمهور سوریه گفته است که دمشق تسلیحات شیمیایی خود را از بین خواهد برد، هرچند روند این کار یک سال طول می کشد و یک میلیارد دالر هزینه دربر خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسد در گفت‌گویی با شبکه خبری فاکس نیوز  اظهار داشت، “من فکر می‌کنم که این کار  عملیات پیچیده و بغرنج است، و به پول بسیار زیاد، حدود یک میلیارد، نیاز دارد.”

وی افزود، “بنابراین با توجه به این موضوع، باید از متخصصان بپرسی که منظورشان از هر چه سریع‌تر چیست، یک برنامه خاص برای آن وجود دارد و به یک سال و یا حتی کمی بیشتر زمان نیاز دارد.”

امریکا، فرانسه و انگلیس و شبه‌نظامیان مورد حمایت خارجی، دولت سوریه را مسئول حملات در حومه دمشق می‌دانند.

دولت اسد، این اتهامات را به شدت رد کرده و گفته است که این حملات توسط خود شبه‌نظامیان و در چارچوب پرچم دروغین انجام شده است.

در دهم سپتمبر (۱۹ سنبله)، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه گفت که دمشق آماده اجرای پیشنهاد روسیه برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی تحت کنترل بین‌المللی است.

معلم اظهار داشت، ما می‌خواهیم به معاهده منع تسلیحات شیمیایی بپیوندیم، ما آماده‌ایم تا تمامی تعهدات خود مطابق با این معاهده، از جمله ارائه تمامی اطلاعات درباره تسلیحات شیمیایی سوریه را به طور کامل انجام دهیم.

در عین حال، باراک اوباما در واکنش به طرح روسیه و اظهارات مقامات سوریه از کنگره خواست تا رای‌گیری در مورد قطعنامه استفاده از زور و اقدام نظامی علیه سوریه را به تاخیر بیندازند تا برای روسیه فرصتی به منظور اجرای طرحش به وجود بیاید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *