محمد بن سلمان برای امضای موافقتنامه های همکاری راهی چین شد

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز پیش از سفر به چین، در طی یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که سفر به چین فرصتی برای تحکیم روابط دو کشور است.

14124018_1161743220553463_1545159295_o

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد بن سلمان  آرزو کرد که این سفر در تمامی زمینه ها موفقیت آمیز باشد و ایشان گوشزد کرد که سیستمهای متشابهی بر دو کشور حاکم است و رهبران دو کشور در بسیاری از زمینه ها با هم دیدگاههای مشترک دارند.

او اشاره کرد که چین کشور صادر کننده کالاهای مصرفی به حساب می آید و عربستان وارد کننده مهمی برای این کالا می باشد و عربستان بارها نیازهای نفتی چین را تامین کرده است، در پرتوی این روابط خوب، ما از چین می خواهیم که حقوق مسلمانان را مد نظر داشته باشد و منافع تبتی ها را محفوظ بدارد و اجازه دهد که اویغورها شعارهای دینی خود را انجام دهند چون این موضوعات برای جامعه جهانی و سازمانهای بین المللی بسیار مهم است. وی تاکید کرد که عربستان برنامه بلند مدتی برای ساخت مساجد و مراکز علمی و دینی در چین، مالزی، هند و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا دارد که ما در طی این سفر این موضوع را با دوستان ینی خود مطرح خواهیم کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان افزود در طی این سفر از چین درخواست خواهیم کرد که موضع خود را در قبال پرونده یمن و سوری به طور واضح آشکار کند. وی همچنین گفت که کشورش از رابطه چین با حوثی ها و رئیس برکنار شده یعنی علی عبدالله صالح اطلاعی ندارد، و از آنجایی که چین توجه زیادی به جوانب اقتصادی دارد و بیشتر کالاهای چین از طریق باب المندب و دریای سرخ و مرزهای عربستان می گذرد و چون که چین به عنوان دومین کشور برای واردات نفت عربستان محسوب می شود، لذا بعید است که اقداماتی انجام دهد که به منافع دو کشور آسیب جدی می رساند.

و در خصوص احتمال تحریم فروش سلاح به عربستان از سوی آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا، محمد بن سلمان گفت: ما برای وارد کردن سلاح و صادر کردن نفت جایگزینهایی با هم پیمانان خود در آسیا داریم همچنین ایشان اقدامات تنش زای آمریکا در دریای چین جنوبی را محکوم کرد و عنوان کرد که این اقدامات با مصالح مشترک چین و عربستان منافات دارد.

Author

About Author