محقق به حمله کوچیها بر هزاره های بهسود واکنش نشان داد

معاون ریاست اجرائیه در واکنش به حمله کوچی ها با حمایت طالبان مسلح بر مردم هزاره در منطقه بهسود ولایت میدان وردک گفته است که اقدامات اخیر رئیس جمهور در قبال کوچی ها، تحریک آمیز بوده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد محقق با نشر اعلامیه ای کشتار مردم بیگناه در منطقه بهسود از سوی کوچی و با حمایت طالبان را محکوم کرد.

متن اعلامیه به این شرح است:

بسمه تعالى

با کمال تأسف مطلع شدم که بتاریخ ٢١ بر ٢٢ ثور ١٣٩٨ در ساعات نیمه شب افراد مسلح طالبان بحمایت عناصرى از کوچیها بر مناطق حصه دوم بهسود حمله غافلگیرانه نموده که در این حمله طبق گزارشهاى محلى تعداد ٧ تن از نیروهاى مردمى بشهادت رسیده و تعدادى هم زخمى شده اند و خسارات مادى نیز در پى داشته.

اینجانب ضمن اینکه این حمله وحشیانه را محکوم نموده و براى شهداى حادثه رضوان الهى مسألت نموده و با خانواده هاى معظم شهداء اظهار همدردى مینمایم نکات آتى را بعنوان موارد قابل بحث یاد آورى مینمایم.

۱ـ بحث منازعه کوچى و ده نشین که بعنوان یک زخم ناسور سالها است دوام دارد و جناب آقاى اشرف غنى در جریان کمپاین ریاست جمهورى وعده داده بود که در صورت پیروزى از هجوم کوچى ها مسلح بمناطق مرکزى هزاره نشین جلوگیرى میکند، چرا نه تنها هیج اقدامى براى حل آن نکرده که همان اقدامى را که حکومت هاى قبلى انجام میداد که براى جلوگیرى از جنگ، سالانه در فصل بهار یک نیروى حایل در خط فاصل بین بهسود و دشت گوله، منطقه درگیرى مستقر مینمود، آن کار را هم انجام نداد.

۲ـ این درگیرى درست در زمانى واقع شد که آقاى رییس جمهور غنى حدود یک هفته قبل در جلسه یى با بزرگان قوم کوچى بودجه دو میلیارد افغانى را به آنان اختصاص داد و بطور تحریک آمیز وعده داد که علفچرها را براى بیست نسل براى کوچى ها حفظ میکند، آیا این اظهارات تحریک آمیز جناب آقاى غنى بمعناى ترغیب آنان به یک جنگ بین القومى با هزاره ها بود؟

۳ـ مسأله دیگر اینکه طالبان که شعارشان جنگ علیه قواى خارجى و حکومت دست نشانده هست، تجاوزشان بالاى مردم بیدفاع بهسود در جهت مخالف این شعار نیست وآیا طالبان جنگ قومى را به انتخاب خود ویا تحت فشار چى محافلى داخلى یا خارجى علیه مردم هزاره آغاز میکند.

۴ـ از دیر زمان قرار بود که بناء به درخواست مردم وپیشنهاد ولایت میدان وردک یک قطعه نظامى محلى براى حصه دوم بهسود منظور و پرسونل آن از مردم بهسود اکمال گردد، آیا عدم منظورى آن و مسکوت ماندن آن از طرف حکومت و در نتیجه حمله مشترک طالبان و کوچى هاى مسلح علیه مردم بیدفاع بهسود بمعناى هماهنگى مشترک حکومت و طالبان براى سر کوب مردم بهسود نیست.

این در حالی است که دو شب پیش کوچی ها با حمایت کامل طالبان مسلح و با تجهیزات کامل بر مناطق هزاره نشین در دره کجاب بهسود حمله کرده و درگیری تا عصر دیروز ادامه داشت.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *