محرم مکتب سازنده گی جوانان

139308051255315973934414کاروان امام حسین (ع) که در سال ۱۳۶۱ قمری به سمت کربلا اعزام شد، شامل اقشار مختلف بود؛ از پیر، جوان، مرد و زن، دختر و پسر.

این کاروان از ابتدای حرکت تا زمان رسیدن و از زمان اسکان تا شهادت تمام یاران و امام حسین (ع)، سراسر مشق بود و سرمشق برای تمام مردم و احیای دین اسلام.

یکی از نکات بارز قیام امام حسین (ع)، حضور جوانان برای احیای اسلام ناب محمدی (ص) بود که جلوه خاص به محرم و عاشورا داده بود و کربلا را رنگین تر ساخته بود.

گرچه در کارنامه حیات اجتماعی بشر، حماسه ‏های بسیار بزرگی در طول تاریخ به ثبت رسیده است، اما به اعتراف بسیاری از صاحب‏نظران، هیچ یک از رخدادهای تاریخی قابل مقایسه با حماسه عاشورای امام حسین ‏(ع) نیست.

در تمام حرکت‏های بزرگ اصلاح‏طلبانه و انقلاب‏های رهای ی‏بخش حساس‏ترین مسئولیت‏ها بر عهده نیروهای توانمند جوان قرار داده می‏شود.

در نهضت عاشورا نیز مهمترین و سرنوشت ‏سازترین نقش‏ها را نیروهای جوان عهده دار بودند که طی آن هفتاد و دو تن از بهترین مردان شهید شدند.

عباس بن علی (ع)، علی بن حسین (ع)، عثمان بن علی (ع)، ابوبکر بن علی (ع)، قاسم بن الحسن (ع) و علی اکبر (ع) که همه او را به شبه پیامبر می شناختند و امام حسین (ع) با دیدن علی اکبر به یاد جد بزرگوارشان می افتاد و بارها می خواست علی اکبر (ع) را ببیند، از جمله جوانان رعنای قیام عاشورا بودند که با دانستن این موضوع که سرانجام محرم و عاشورا، جان دادن در راه اسلام است، هیچ وقت پا پس نگذاشتند و برای احیای دین جدشان، حاضر به جان دادن هم بودند.

اما این موضوع و حضور خالصانه این جوانان در واقعه عاشورا، خود باید درسی باشد برای جوانان عصر حاضر به ویژه جوانان افغانستان عزیز تا با این درس و آموخته هایی از جوانان عاشورا و بنی هاشم، برای احیای اسلام و آزادی کشورشان کار و فعالیت کنند.

عاشورا و قیام آن، بهترین مکتب برای سازنده گی جوانان کشور عزیزمان است که در حال حاضر با حضور رسانه های زیاد که با استفاده از آزادی بیان هرگونه نشرات اخلاقی و غیر اخلاقی را نشر کرده و در انحراف جوانان نیز گوی سبقت از یکدیگر را می ربایند، خودسازی و جامعه سازی نمایند.

با این حال و با حضور شمار زیادی از رسانه ها در کشور، هر سال بر حضور جوانان در مراسم عزاداری محرم و سرور و سالار شهیدان افزوده می شود.

این جوانان هر کدام برنامه های خاصی برای حضور در مراسم عزاداری دارند.

محمد مهدی جوان ۱۸ ساله که از ساعت هشت شب با حضور در تکیه خانه و مسجد شاه ولایتمآب علی (ع) در افشار دارالامان، خود را برای عزاداری آماده می کرد، به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«باید از درسهای عاشورا آموخت و آنها را در زنده گی خود سرمشق قرار دهیم.»

به گفته وی، تمام عاشورا و قیام امام حسین (ع) درسهای اخلاقی و اجتماعی است که جوانان باید آنها در سرلوحه کارهای خود قرار داده و با استفاده از آنها، در مسیر درست زنده گی قرار گیرند.

این جوان اظهار داشت که همیشه در سخنرانیها و مراسم محرم اشتراک کرده و هر سال درسهای جدید می آموزد و جایگاه جوانان در این قیام را برازنده می داند.

سید حسین جوان ۲۴ ساله بعد از ختم مراسم عزاداری در تکیه خانه چنداول به خاورمیانه گفت که آموزه های عاشورا و قیام امام حسین برای او بهترین راه هدایت بوده است.

وی گفت :«عاشورا و محرم بهترین مکتب سازنده گی است هم در اسلام و هم در اجتماع.»

به گفته این جوان، احترام جوانان در قیام عاشورا به بزرگسالان از جمله نمونه های بارز اخلاق اجتماعی است که از سوی جوانان بنی هاشم رعایت شده است.

سید حسین افزود :«در شرایط فعلی کشور، سرمشق قرار دادن آموزه های عاشورا، می تواند به جوانان برای زنده گی کمک کرده و آنها را از نحراف های اخلاقی و اجتماعی باز دارد.»

ویژگی‏ های جوانان کربلا

با این حال، جوانان کربلا، ویژه گی هایی داشتند در خور شایسته و شان؛

ایمان راسخ، بصیرت، وفاداری، ادب، جوانمردی، پایبند به اخلاق اسلامی، رشادت، صبر و استقامت، ایثار و فدارکاری، شجاعت و شهامت از جمله این ویژه گی ها است که جوانان کربلا نسبت به دیگر جوانان برجسته تر ساخته بود.

ویژه گی هایی که جوانان اسلام به ویژه جوانان کشور باید آنها را سرلوحه کار خود قرار دهند.

Author

About Author