مجلس سنا با حذف کاندیدان ریاست جمهوری مخالفت کردند

طرح احتمال حذف برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به جرم ارتکاب جنایات جنگی، واکنش مجلس سنای را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از فارس، تعدادی از اعضای مجلس سنا در نشست عمومی این مجلس طی روزهای اخیر به بررسی شکایات و اتهامات مطرح شده علیه برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص ارتکاب جنایت جنگی توسط این کاندیداها پرداختند.

برخی از اعضای مجلس سنا معتقدند که اگر شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حذف شوند، افغانستان به سوی بحران پیش خواهد رفت، اما برخی دیگر بررسی این اتهامات را کار درستی خواندند.

هدایت الله رهایی، عضو مجلس سنا در این مورد می‌گوید: ‌زمزمه‎هایی وجود دارد که تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به اتهام غصب زمین، جنگ سالاری، ارتکاب جنایت جنگی و ناقض حقوق بشر حذف می‎شوند که این مسئله توطئه علیه آنها است.

رهایی افزود: دولت افغانستان بارها از طالبان خواسته است که در روند انتخابات شرکت کنند در حالی ‎که طالبان قتل، انتحار، انفجار و ده‎ها جنایت دیگر را علیه مردم این کشور مرتکب شده‎اند.

خالق داد بلاغی، عضو دیگر مجلس سنا در این جلسه اظهار داشت: گفت‎وگوهایی وجود دارد که ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از لیست نامزدها حذف شوند و تنها ۴ نفر در لیست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باقی بمانند.

به اعتقاد بلاغی، این مسئله آینده خوبی برای افغانستان ندارد و در این خصوص احساس خطر می‎شود.

در همین حال،  برخی از اعضای دیگر مجلس سنا بررسی اتهام جنایت جنگی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را ضروری دانستند.

سیدآقا حسین هاشمی، عضو مجلس سنا در این مورد اظهار داشت: دوران جهاد افغانستان ۱۴ سال بود، خودم نیز یک مجاهد بودم، افرادی بعد از آن مرتکب جنایت جنگی شده‎اند و از این طریق برای خود سرمایه اندوخته‎اند، باید به پرونده‎های آنان رسیدگی شود.

لیلما احمدی، عضو دیگر مجلس سنای افغانستان نیز تأکید کرد که از این بررسی و احتمال حذف نامزدان به اتهام جنایت جنگی استقبال می‎کند.

بلقیس روشن، عضو دیگر مجلس سنای افغانستان نیز تصریح کرد: جنایت‌کار جنایت‌کار است، نامزدها و معاونان آنان که دست‎ آنها به خون مردم افغانستان آغشته‎ است را هیچ کس نمی‎تواند پنهان کند.

محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز اظهار داشت: با ناقضان حقوق بشر برخورد قانونی صورت گیرد.

هم‎اکنون ۱۱ تن در لیست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حضور دارند و تاکنون مشخص نیست نامزدهایی که علیه آنها شکایت جنایت جنگی مطرح شده چه کسانی هستند.

چندی پیش کمیسیون رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی افغانستان اعلام کرد بود که شکایاتی مبنی بر اتهامات جنایت جنگی و غصب زمین علیه برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به این کمیسیون رسیده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *