مثل آب خوردن، حق مردم پایمال می شود

انتخابات مجلس نماینده گان بعد از سه سال تاخیر برای دو روز در ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد.

این انتخابات از همان ابتدا با چالش و مشکل روبرو بود؛ اما مردم با تمام این مشکلات با شور و حضور پررنگ پای صندوق های رای رفتند.

در ابتدا و بر اساس قانون، می بایست انتخابات در یک روز برگزار می شد؛ اما این امر مسجل نشد و در دو روز برگزار شد؛ ضمن آنکه ولایت های غزنی و قندهار هم اصلا در روزهای تعیین شده انتخاباتی را شاهد نبودند.

در این دو روز، شمار پرشوری از مردم از جمله پیر، جوان، زن، مرد، معلول، معیوب، نابینا و بیمار به پای صندوق های رای رفتند تا حق شان را ادا کنند؛ اما غافل از اینکه قرار است با رای و حق آنها «بازی» شود.

اینکه روند رایدهی به روز دوم تمدید شد، دلایل مختلفی از جمله عدم موجودیت دستگاه بایومتریک، عدم کارکرد این دستگاه ها، نبود لیست ثبت نام شده گان و نبود برخی مواد اساس، ذکر شده بود.

همین کمیسیون مستقل انتخابات در روز اول و دوم رایدهی به صراحت اعلام کرد که بدون دستگاه بایومتریک نیز مردم می توانند رای بدهند، شمار زیادی از مردم به ویژه در غرب کابل و شماری از ولایت ها، همین کار را انجام دادند و بدون بایومتریک رای دادند و به «نظر خودشان که حق خود را استفاده کرده و به نامزد مورد نظرشان رای دادند.»

اما حالا و بعد از گذشت نزدیک به یک هفته، کمیسیون شکایات انتخاباتی به راحتی «آب خوردن» اعلام می کند که آرای بدون بایومتریک غیرقابل شمارش بوده و معتبر نیست.

کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که آرای بدون بایومتریک و آرای حوزه های رای دهی که اصول انتخابات در آن نقض شده باطل است.

بر بنیاد اعلامیه این کمیسیون، آرای صندوق هایی که بدون بارکد و با لیست قلمی آماده شده است؛ مدار اعتبار نیست.

در اعلامیه آمده است «آرایی که به اساس موجودیت فهرست و دستگاه های بایومتریک ثبت شده مدار اعتبار است و همچنان آرایی که به اساس دستگاه بایومتریک و فهرست قلمی ثبت شده و با فهرست ابتدایی کمیسیون مطابقت دارد از اعتبار برخوردار می باشد و در غیر آن نا معتبر شناخته می شود.»

از سویی هم گفته شده است «آرای صندوق‌ هایی که بر اساس فهرست رای‌ دهندگان بدون بایومتریک ثبت شده، به دلیل تناقض با بند ۴ بخش شمارش آرا، بی‌ اعتبار شناخته می‌ شود.»

علی رضا روحانی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که این امر «باطل شدن رای های بدون بایومتریک» مربوط به کمیسیون انتخابات می شود.

وی اظهار داشت :«قانون و طرزالعمل موجود ذکر کرده است که آرای بدون بایومتریک و لیست رایدهنده گان باطل است، و اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم این است که بدون بایومتریک باطل است.»

روحانی مسوده و عملکرد کمیسیون انتخابات (رای بدون دستگاه بایومتریک) را در روز انتخابات غیرقانونی عنوان کرده و اظهار داشت که آرای شماری از نامزدان بدون بایومتریک بالا است و نمی توان آن را حساب کرد.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی باطل شدن رای مردمی که به صورت قانونی و بدون بایومتریک استفاده شده را «ناگزیری» دانست.

ناگفته نباید گذاشت که این صحبت ها نمی تواند راه حلی برای پایمال کردن حق مردم باشد؛ اینکه «قانون» حکم می کند را نمی توان تنها در بخشی از موارد که «سلیقه» ای است اعمال کرد و در جایی که خوششان نیامد، اعمال نشود.

«به راحتی آب خوردن، مردم به بازی گرفته می شود.»

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *