متن موافقتنامه امنیتی کابل- واشنگتن نهایی شده است

جانان موسی زی سخنگوی وزارت امورخارجه کشور در آخرین کنفرانس خبری اش گفت: دولت افغانستان علاقمند و طرفدار امضای موافقتنامه همکاری های امنیتی و دفاعی با ایالات متحده امریکا است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وی در عین حال افزود، دلیلی که حکومت افغانستان، لویه جرگه مشورتی را دعوت کرد دراین لویه جرگه مردم افغانستان دوستی و همکاری نزدیک خود را با ایالات متحده امریکا اعلام کرد.

او گفت: لویه جرگه مشورتی مردم افغانستان با اکثریت قاطع از متن موافقتنامه همکاری های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا اظهار حمایت کردند و این متن مسوده را البته در قالب یک لویه جرگه مشورتی تصویب کردند.

وی گفت: در عین زمان مردم افغانستان شرایط و ضمانت های مشخصی را در رابطه به تطبیق این موافقتنامه پیشکش کردند و بناً متن موافقتنامه همکاری های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا نهایی شده است.

وی افزود، در متن این موافقتنامه حکومت افغانستان کدام ملاحظه یی ندارد طوریکه بیشتر از یک سال روی این متن مذاکرات دو جانبه صورت گرفته و متن بین دو کشور نهایی شده است.

به باور او، موضوعی که برای دولت افغانستان  مهم است، تطبیق درست و کامل متن این موافقتنامه است که نمایندگان مردم افغانستان در لویه جرگه مشورتی که از هفده کتگوری مختلف اشتراک کرده بودند، از آن حمایت کردند اما مهمترین موضوع فعلاً برای دولت افغانستان همان ضمانت ها و شرایطی است که باید در ارتباط با تطبیق این موافقتنامه مد نظر گرفته شود.

راه اندازی عملی یک پروسه صلح بین دولت افغانستان و مخالفین مسلح دولت با همکاری ایالات متحده و همچنان کشورهای منطقه خاصتاً جمهوری اسلامی پاکستان، ختم هرگونه عملیات نظامی علیه خانه های مردم افغانستان و تداوم حضور ایالات متحده امریکا و ناتو پس از سال ۲۰۱۴ به همان اندازه  ایکه برای امنیت،  ثبات و پیشرفت افغانستان مهم و ضروری است از خواست اصلی دولت افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مردم افغانستان در هر حالت اش به مبارزه برحق خود علیه تروریزم، به تلاش های برحق خود برای تأمین صلح، امنیت، وعزت خویش به تلاش های جدی خود برای تقویت هرچه بیشتر پایه های نظام دموکراتیک جامعه و دفاع از حقوق و آزادی های مردم ادامه خواهند داد.

موسی زی خاطرنشان کرد که قرار است معاون نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان به کابل بیاید اما تماس های کابل- واشنگتن در سطوح مختلف هم از طریق سفارت افغانستان در واشنگتن و هم از طریق سفارت ایالات متحده امریکا در کابل ادامه در باره پیمان امنیتی ادامه دارد.

گفتنی است جانان موسی زی از سمت سخنگوی امور خارجه کنار رفته و قرار است کسی دیگر بنام شکیب مستغنی، از هفته آینده سمت سخنگوی وزارت امور خارجه را رسما به عهده بگیرد.

شکیب مستغنی فارغ التحصیل از دانشگاه “سودرشن پونه هند” در رشته اداره و تجارت است و فعلاً مصروف کسب درجه ماستری ازیکی از دانشگاه های معتبر کشور هند در رشته حقوق وعلوم سیاسی و اداره عامه می باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *