متن ضمانت خط اوباما برای لویه جرگه – پیمان امنیتی

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

قصر سفید

واشنگتن

٢٠ نومبر ٢٠١٣

جلالتمآب حامد کرزی

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان

آقای رئیس جمهور:

مسرت دارم که ما روی متن قرارداد دوجانبه امنیتی که زمینه تحقق همکاری های استراتیژیک میان ایالات متحده امریکا و افغانستان را فراهم میکند، به موافقت رسیدیم. این قرارداد مبین یک توافق نیرومند میان کشور های ما بوده و بنیاد ادامه همکاری های ما برای ایجاد یک آینده بهتر برای افغانستان را میگذارد. این قرارداد فصل جدیدی را برای همکاری ها پس از سال ۲۰۱۴ که ماموریت بین المللی کمک به امنیت یا آیساف به پایان خواهد رسید و شمار نیروهای امریکائی جداً کاهش خواهد یافت و افغانستان به عنوان یک کشور دارای حاکمیت مسئولیت تامین امنیت خود را با حمایت جامعه جهانی به دوش خواهد گرفت، می گشاید. با آغاز این فصل جدید، نقش امریکا به عنوان یک همکار در حمایت از افغانستان ادامه خواهد یافت.

در این قرارداد، ما در ساحات آموزش، مشورت و کمک به نیروهای امنیتی افغان با شما همکاری کرده و روی یک ماموریت کوچکتر و دقیق مبارزه با تروریزم در حالیکه به تقویت توانائی های ضد تروریزم افغانستان ادامه میدهیم، متمرکزخواهیم بود. ما منتظر نهائی شدن هرچه زودتر این قرارداد هستیم.

میدانم که شما همواره تلاش کرده اید تا مردم افغانستان از اثرات و آسیب های جنگ در افغانستان مصئون باشند و نگرانی شما را مخصوصاً در ارتباط به موضوع حساس مصئونیت و محرمیت خانه های مردم افغانستان درک میکنم. در گذشته، مخصوصاً در همین اواخر، ما تلاش های خود را دو برابر ساختیم تا نیروهای ما به خانه های مردم افغانستان احترام گذاشته و عملیات نظامی ما مطابق قوانین افغانستان انجام شود. ما به تلاش های خود برای احترام به عزت و وقار مردم افغانستان در خانه های شان و زندگی روزمره آنها همانگونه که ما وقار و زندگی مردم امریکا را میخواهیم، ادامه خواهیم داد.

مردان و زنان زیاد کشور من در وظیفه محافظت از افغانها جان های شانرا قربانی کرده و یا جراحت شدید برداشته اند و ما از این قربانی های فراوانی که آنها و مردم افغانستان متقبل شده اند، قدردانی میکنیم. همانگونه که در این قرارداد تذکر یافته است، نیروهای ایالات متحده به منظور اجرای عملیات های نظامی به خانه های مردم افغانستان به استثنای موارد فوق العاده خاص، داخل نمی شوند و آن هم تنها در حالاتی خواهد بود که خطر جدی متوجه زندگی اتباع امریکائی باشد.

ایالات متحده امریکا به تعهد خویش به استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان طوریکه در موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک میان دو کشور تذکر رفته است، همچنان پابند بوده و به حاکمیت ملی افغانستان احترام میگذارد.

با احترام

بارک اوباما

رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *