مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار ادامه دارد

براساس گزارش ها گروه تروریستی داعش که در ولایت شرقی ننگرهار افغانستان ظهور کرده اند حامی واقعی آن پاکستان می باشد اما نیروهای امریکایی و افغان از چهار ماه به این طرف به فعالیت های محاربوی خود علیه این گروه تروریستی شدت بخشیده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، روزنامه واشنگتن پست نوشت که نیروهای امنیتی افغان با حمایت نیروهای خاص ایالات متحده امریکا و قوای هوایی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار علیه گروه تروریستی داعش در حال مبارزه اند.

قطعات اردوی امریکا در افغانستان قول داده است که تا پایان سال جاری گروه تروریستی داعش را در ننگرهار محوه ونابود خواهد کرد.

برای برآورده شدن این کار آنها تعداد پروازهای محاربوی را به طور قابل توجهی ازدیاد بخشیده و حملات و ضربات هوایی را به طور دوامدار در مواضع داعش در اچین افزایش دادند.

براساس این گزارش با وجود ادامه عملیات ها نتایج مطلوب تا کنون بدست نیامده است و به براساس گفته های مقامات نظامی افغانستان و ایالات متحده امریکا، جنگجویان داعش تقریباً بلافاصله تلفات نیروهای انسانی خود را ترمیم و باز سازی می کنند.

ولسوالی اچین ولایت ننگرهار از سال ۲۰۱۴ به این سو مر کز اصلی داعش است، داعش در طول ۳ سال منطقه سلسله کوه های سپین غر را در تصرف خود داشتند و مردم را به قریه جات تحت نفوذ خود دعوت میکردند.

در ماه اپریل سال روان تنگه کوه اچین “مادربمب ها” آماج نیرومند ترین بم غیر هسته یی ارتش ایالات متحده امریکا قرار گرفت و طوری که انتظار میرفت مقر اصلی داعش هدف قرار گرفته باشد به هر حال نتیجه این بمباران تا اکنون روشن نیست.

علاوه بر این تا حال روشن نشده که چند نفر مسلح داعش کشته شده، پس از این بمباران حملات هوایی جدید، که چند هفته به طول انجامید به دنبال داشت. با این حال باید گفت که در محل بمب گذاری عظیم چهار جسد پوسیده یافت شده و به احتمال زیاد چند ماه در برابر افتاب قرار داشتند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه نوشت که در طول ۳ سال گذشته داعش موفق به انجام حمله های متعدد خونین در افغانستان و پاکستان گردیده است در حال حاضر “داعش” در عراق و سوریه به شکست مواجه شده و ساحه نفوذ آنها تنگتر شده است.

نیروهای ائتلاف از این بابت نگران هستند که گروه تروریستی داعش در حال حرکت از سوریه، عراق به سوی شرق افغانستان است و در اینجا مستقر می شوند.

در همین حال، نیروهای امنیتی افغانستان در اچین به این باور اند که علی الرغم فعالیت های محاربوی ضد داعش در ننگرهار هیچ تغییری چشم‌ گیری بر تعداد شبه نظامیان بوجود نیامده است و کاهش نیافته است.

با توجه به برآوردهای پنتاگون، در تمامی افغانستان تعداد شبه نظامیان داعش کاهش یافته است و تعداد آنها تا هزار نفر میرسد این درحالی است که در سال ۲۰۱۵ تعداد داعشیان به ۲۵۰۰ نفر میرسید اما اداره امنیت ملی افغانستان میگوید که ۱۰۰۰ داعشی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار موجود است.

روزنامه واشنگتن پست در اخیر نوشت:به عقیده داوود مرادیان مدیر موسسه مطالعات استراتیژیک افغانستان «در ننگرهار بازی پاکستان جریان دارد». اردوی پاکستان عملیات های ضد ترورستی خود را در مناطق شرقی خط دیورند انجام میدهد، اما کابل این عملیات را به شک و تردید مینگرد که آنها نمی خواهند این گروه ها را نابود کنند.

به عقیده مرادیان عملیات نظامی پاکستان علیه داعش فقط ماهیت آموزشی دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *