مبارزه با مواد مخدر نیازمند تغییر پالیسی است

نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان از نحوه مبارزه با مواد مخدر در کشور انتقاد کرده و موفقیت در این راه را نیازمند تغییر پالیسی های فعلی دانست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، برای آگاهی دهی از اضرار مواد مخدر و موثریت نقش عالمان دینی در این راه، امروز (۱۱عقرب) گردهمایی با حضور علمای دین در کابل برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سلامت عظیمی، ‌وزیر مبارزه با مواد مخدر، فقر و بیکاری را از عوامل عمده افزایش مواد مخدر در کشور دانست.

وی نقش علمای دین را برای آگاهی دهی و آشنایی جوانان با اضرار مواد مخدر مفید دانسته و اظهار داشت که اگر دنیا به این مشکل توجه نکند، مواد مخدر دامن همه کشورها را می گیرد.

در عین حال، قیام الدین کشاف، رئیس شورای سراسری علمای افغانستان گفت :«کشت، ‌تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر حرام است و علمای دین می توانند با استفاده از رسانه ها، برای مردم آگاهی دهی کنند.»

به باور وی، علما و ملا امامان مساجد موظف هستند که در خطبه های نماز جمعه از اضرار مواد مخدر به مردم آگاهی بدهند.

از سویی هم، فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف گفت که مبتلایان به مواد مخدر؛ در نخست دین خود را از دست داده و پس از آن عقل، جان، نسل و مال خود را با خطر مواجه می سازند.

وی اظهار داشت که هیچ فرقی میان کسانی که بمب را به خودشان بسته کرده توسط آن جان خود و دیگران را می گیرد و کسانی که به مواد مخدر مبتلا می شوند؛ نیست زیرا افراد معتاد نیز خودشان و اطرافیان خود را با یک مرگ تدریجی مواجه می سازند.

اما خلیل الله شهیدزاده، نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان ضمن انتقاد از نحوه مبارزه با مواد مخدر، خواستار تغییر پالیسی مبارزه با این پدیده در کشور شد.

به باور وی، راه ها و راهکارهای کنونی و پیش از این در مورد مبارزه با مواد مخدر، هیچ دستاوردی نداشته است و نیازمند جدی تغییرات است.

شهیدزاده، راه بدیل سازی کشت کوکنار در ولایات را عاملی دانست که ضمن تشویق دهاقین؛ می تواند به آگاهی دهی نیز کمک کند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته سازمان ملل متحد اعلام کرده بود میزان کشت تریاک در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته و میزان تولید مواد مخدر نیز ۴۳ درصد افزایش را نشان میدهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *