مبادله‌ی ۱۵۰ مسلح میان ترکیه و سازمان تروریستی داعش

ISIS-and-Turkeyمنابع امنیتی در آنکارا از توافق تبادل ده‌ها مسلح میان دولت ترکیه و سازمان تروریستی داعش با میانجیگری قطر خبر دادند.

به گزارش خبرگزار ی خاورمیانه، ساعاتی پیش گزارشی مبنی بر آزادی ۱۵۰ تروریست داعش و سایر گروه های مسلح تحت حمایت مالی و نظامی قطر از زندان های ترکیه منتشر گردید. سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (MİT) پس از توافق با میانجیگران قطری، این مسلحین را از طریق گذرگاه مرزی الراعی راهی اراضی تحت کنترل داعش در ولایت حلب واقع در شمال سوریه کردند.

۶۲ تن دیگر از زندانیان داعش از جمله چند تن از فرماندهان بارز این سازمان تروریستی در ترکیه، هفته ی آینده در دومین مرحله از توافق میان آنکارا و داعش آزاد خواهند شد.

اواسط ماه گذشته ی میلادی ۲۸ تن در حمله ی مهیبی به موتر حامل نظامیان در قلب آنکارا کشته شدند که اغلب از غیرنظامیان بودند. هرچند دولت داود اوغلو در اتخاذ مواضع عجولانه ای، انگشت های اتهام را به سوی گروه های کرد نشانه گرفت، تحقیقات، داعش را عامل بمب گذاری شناخته و از برنامه ریزی های داعش برای انجام حملاتی در استانبول، ازمیر و آنتالیا پرده برداشت.

بر اساس توافق ترکیه و داعش، این سازمان تروریستی برنامه های خود برای بمب گذاری در ترکیه را متوقف خواهد نمود و در مقابل آنکارا علاوه بر آزاد کردن زندانیان داعش در اراضی خود، ورود آنان به سوریه را تسهیل خواهد کرد.

ناظران معتقدند انتقاد رسانه ها مبنی بر حمایت حکومت حزب عدالت و توسعه از تروریسم همزمان با فشار اذهان عمومی پس از بمب گذاری های خونین ترکیه، آنکارا را به کوتاه آمدن در برابر سازمان تروریستی داعش سوق داده است که هزینه های سنگینی برای ترکیه در جامعه ی جهانی و به ویژه در تعامل با اروپا و ایالات متحده به دنبال خواهد داشت.

Author

About Author