«ما را به خیر تو کاری نیست، شر مرسان»

تنها چند روز و یا چند ماهی از امضای توافقنامه صلح حکومت کابل با گلبدین حکمتیار نمی گذرد که عربستان سعودی، هیئتی از دولت افغانستان را به این کشور دعوت می کند.

این سفر در حالی که در این شرایط به نوعی سوال برانگیز جلوه میکند، استقبال از سوی ولیعهد و وزیر امور داخله آل سعود از هیئت افغانستان نیز پاسخ به سوال را کمی پیچیده تر می سازد.

عربستان به عنوان کشوری که از حامیان و بانیان اصلی گروه طالبان مسلح بوده و از همان ابتدا نیز با پول های هنگفت در پی تقویت آن بوده و از آن حمایت کرد.

14729284_1820160758195406_3114927553408605799_n

آل سعود از جمله اولین کشورهایی بود که طالبان مسلح را بعد از ظهور به رسمیت شناخته و روابط دیپلماتیک با سران این گروه داشت.

در عین حال، پول نفت و پول سرسام آور موجود در این کشور برای تجهیز شماری از گروه های تروریستی از جمله القاعده و داعش نیز به مصرف می رسد که هر کدام از این گروه ها به شمول طالبان مسلح در افغانستان فعالیت داشته و ناامنی های بی شماری را ایجاد کرده اند.

آل سعود در کنار اینکه خواسته یا ناخواسته و یا هم به خاطر دشمنی با شماری از کشورهای منطقه؛ در تقویت گروه های تروریستی، هراس افگن و افراطی در افغانستان نقش داشته در شماری از کشورهای دیگر از جمله یمن و سوریه نیز در نسل کشی، نقض حقوق بشر، نقض حقوق کودکان و کشتار افراد بیگناه دست دارد.

بمباردمان ها و حمله های نظامی این کشور به یمن که از سوی شماری از کشورهای غربی نیز حمایت می شود، نمونه آشکار جنگ طلبی و بی توجهی آل سعود در ایجاد صلح و امنیت در منطقه دارد و نمونه بارز این جنگ طلبی حمله اخیر ائتلاف آل سعود بر مراسم عزا در صنعا، پایتخت یمن است که بیش از ۷۰۰ کشته و زخمی برجا گذاشت.

این کشور رابطه نزدیکی با پاکستان دارد و در عین حال با حزب اسلامی نیز روابطی خوب دارد؛ عربستان به دنبال این است که با نفوذ در دل مقام های کابل، زمینه حضور پررنگ تر و پرقدرت تر حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را فراهم کند و در کنار آن نقش پاکستان را نیز برجسته نگه دارد؛ موضوعی که در این اواخر زیر سوال رفته است.

از سوی دیگر، گمانه زنی ها مبنی بر این است که اسلام آباد با استفاده از روابطش با ریاض، از عربستان خواسته باشد تا با درنظر داشت پول هنگفت نفت، راه رخنه بر افغانستان را هموار کرده و از تمایلات کابل به دهلی جدید بکاهد و بازهم اهداف خود را پیش ببرد که همانا ناامنی و عدم آرامش در افغانستان است.

در عین حال، ریاض می تواند با نفوذی که بر طالبان مسلح و دیگر گروه های تروریستی حاضر در افغانستان دارد، بر آنها فشار وارد کند که اهداف این کشور پیش برده شده و ریاض به اهدافش در منطقه از طریق افغانستان برسد.

با این حال، به تازه گی و دقیقا چند روزی بعد از امضای توافقنامه صلح بین حکومت کابل و گلبدین حکمتیار، عربستان با استفاده از دارایی های هنگفت نفتی آستین بالا زده و داعیه صلح طلبی در افغانستان را بلند کرده است.

به همین منظور، هیئت عالی رتبه ای از مقام های حکومتی که در بین آنها یک سرپرست ولایت که بارها از سوی دولت به برکناری دعوت شده نیز دیده می شود، دو روز پیش وارد ریاض شده و مهمتر اینکه این هیئت از سوی ولیعهد آل سعود استقبال شده است.

مرسوم است که ولیعهد برای رهبران درجه اول دنیا در میدان هوایی حضور می یابد؛ اما حضور برای هیئت افغانستان و در کنار آن مراسم و برنامه مفشن در نظر گرفته شده برای این هیئت، سوالی ایجاد می کند مبنی بر اینکه شاید عربستان به دنبال سناریوی تازه ای در افغانستان است.

پادشاه و ولیعهد عربستان در دیدارهای جداگانه با داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه و رئیس هیئت اعزامی به عربستان، بیشتر از گذشته به آوردن صلح در افغانستان تاکید داشته اند.

سران آل سعود همچنین گفته اند که همکاری مشترک و منطقه ای راه حل اساسی برای تامین صلح در افغانستان است و به همین منظور به رئیس اجرائیه وعده همکاری در این راه داده اند.

همانطور که گفته شد، این کشور نفوذ زیادی بر پاکستان و گروه های افراطی، تروریستی و دهشت افگن در افغانستان دارد که اگر اهداف منطقه ای خود را کنار گذاشته و به صورت صادقانه در این راه اقدام کند، می تواند موثر باشد.

اما برای کشورهایی که با کابل رابطه دارند، اهداف منطقه ای و نفوذ در این کشور برای فشار بر دیگر قدرت های منطقه و مخالف، اهمیت بیشتر دارد.

در عین حال، ریاض می خواهد که با استفاده از پول های هنگفتش مرکز توجه گفتگوهای صلح از قطر را به عربستان انتقال دهد و در این بین، رقابت با دوحه گفتگوهای صلح را با شرایط دیگری روبرو خواهد کرد.

به هر صورت می توان گفت که عربستان و آل سعود تنها اهداف خود را پیش برده و با توجه به حربه های روی دست گرفته، قصد بازی جدید در افغانستان با حضور حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را خواهد داشت که از یک سو خودش و از سوی دیگر، اسلام آباد؛ این حزب را مهره ای در دست خود می داند.

با این حال، قرار است حالا کشوری (عربستان) برای صلح افغانستان تلاش کند که در ساختن طالبان مسلح، القاعده و گروه تروریستی داعش دست داشته است.

این گفته در حالی واضح تر می شود که طالبان مسلح دیگر آن گروه واحدی نیست که در ابتدا و توسط عربستان سعودی ایجاد شد و اکنون به چند شاخه ای تقسیم شده که شماری از آنها هیچ ارتباطی با آل سعود و ریاض ندارند.

به این صورت باید گفت که عربستان به جای تلاش برای تامین صلح در افغانستان، منابع مالی گروه های تروریستی فعال در کشور که خودش بانی آنها بوده را قطع کند، مفیدتر خواهد بود.

Author

About Author

1 thought on “«ما را به خیر تو کاری نیست، شر مرسان»

  1. عربستان سعودی باهرآنچه کاری که کرده اگرنیک ویابدبه مردم افغانستان
    به نزدمان نیک و بد ان قابل قدراست الله حکام عربستان سعودی را همیشه درامان خود داشته باشد
    وبه تو هیچ ربطی ندارد که عربستان به ملت مسلمان افغانستان میکندویابد شما دنبال همین منافقیت که روان هستید روان باش ید
    الله شما منافقین را درهمین منافیقت وشیطانیت تان بمیراند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *