مانور نظامی مشترک روسیه و تاجیکستان برای مبارزه با تروریستان در مرزهای افغانستان

6365c0d8-5e7f-478d-91d0-db8f4f87248fمانور نظامی مشترک نیروهای نظامی تاجیکستان و روسیه با هدف کسب آمادگی علیه گروههای تروریستی در جنوب تاجیکستان و هم مرز با افغانستان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مانور نظامی، صبح امروز (۲۵حوت) در پنج نقطه در ولایت ختلان تاجیکستان آغاز شد.

رسانه های تاجیکستان به نقل از منابع وزارت دفاع این کشور آورده اند که مرحله اصلی این تمرین نظامی با حضور دو هزار نیروی نظامی روسیه و حدود ۴۸ هزار نیروی نظامی تاجیکستان در رزمایشگاه های «حربمیدان»، «سنبله»، «مومیرک»، «حلقیار» و «لاهور» واقع در ولایت ختلان با بکار بردن جدیدترین سلاح ها و روشهای جنگی و با استفاده از هلی کوپترها و هواپیماهای نظامی شروع شده است.

فریدون محمدعلیف سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان گفته است که نیروهای مشترک فراشت نیز در مناطق مرزی تاجیکستان و افغانستان از هلی کوپترها فرود آمده و با دشمن فرضی تروریستی، که از افغانستان به تاجیکستان وارد شده اند، تمرین جنگ می کنند.

گفته می شود که برای اولین بار، در این مانور نظامی مشترک، از هواپیمای بمب افکن ۹۵ Tاستفاده خواهد شد.

وزارت دفاع تاجیکستان می گوید که این مانور نظامی تا ۲۰مارچ ادامه خواهد یافت و سپس، نتایج آن توسط مقامات نهادهای نظامی تاجیکستان و روسیه بررسی می شود.

هدف اصلی این مانور نظامی، مبارزه علیه تروریسم و اتخاذ تدابیر عملی در حالت های اضطراری علیه گروههای تروریستی بیان شده است.

این نخستین مانور نظامی فراگیر در سال جاری میلادی است که نه تنها ساختارهای نظامی تاجیکستان و نظامیان پایگاه ۲۰۱ روسیه، بلکه از نیروی ذخیره گارد ملی و نمایندگان مقامات دولتی و نواحی تاجیکستان نیز استفاده می شود.

گفتنی است که پارسال چنین مانوری در ولایت های ختلان، سغد، بدخشان و اطراف شهر دوشنبه با شرکت بیش از ۳۰ هزار نیرو برگزار شده بود.

جنوب تاجیکستان با مناطق شمالی افغانستان هم مرز بوده و در این اواخر از فعال شدن گروه های شورشیان طالب و تروریستان داعش، تهدیدی برای کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان محسوب می شود.

تاجیکستان با مناطق شمال افغانستان، ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

Author

About Author