ماسترپلان بامیان آماده ی تطبیق است

بامیان اولین ولایتى است که در سطح افغانستان  ماسترپلان آن آماده ی تطبیق شده است.
وزارت شهرسازى کشور اعلام کرده است بامیان، اولین ولایت در سطح افغانستان می باشدکه ماسترپلان  و  ساحات میراثهای فرهنگی آن مشخص و قابل حفظ است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حسن عبداللهی وزیر شهرسازی  به رسانه ها گفته است که این ماسترپلان، شامل تمام ساحات مرکز بامیان بوده و برای یک میلیون جمعیت در نظر گرفته شده است.
وى افزود: خصوصیت دیگر این ماسترپلان این است که مساحت حدود چهارهزار هکتار زمین را احتوا میکند، و  حال تمام ساحات میراثهای فرهنگی مشخص شده و قابل حفظ است.
این میراث هاى فرهنگى، شامل دومجسمه ی مخروبه ی بودا و مقابل آن، حدود سه هزار دوکان اطراف مجسمه ها و شهر غلغله است که براساس ماسترپلان، کسى حق ساخت و ساز درآنجا را ندارند و کسانى که خانه ساخته اند، خانه هاى شان تخریب میگردد.
دو مجسمۀ بودا در زمان حکومت طالبان در دهۀ ١٣٧٠ منهدم شدند.
وزیر امور شهرسازی میگوید، کار سروى و نقشه کشى ماسترپلان شهری تکمیل گردیده و آماده ی تطبیق است و به زودی کار عملى آن آغاز می گردد و قرار است  که این ماسترپلان، تا ١۵ سال آینده تطبیق گردد.
وزارت شهرسازی، سال گذشته اعلام کرده بود که ماسترپلان های تمامی شهرهای مهم کشور را تهیه می کند واز همان سال، تیم انجنیران این وزارت، برای سروی و نقشه کشی شهر بامیان به این ولایت رفته بود.
با نبود ماسترپلان شهری، هزاران خانه هم در تپه ها و مناطق مختلف بصورت غیرمعیاری توسط مردم در بامیان ساخته شده و اکثر خانه ها بدون نقشه میباشد.
وزیر شهرسازی دراین مورد گفت: با تمام افرادى که درساحات تحت ماسترپلان شهری جدید، درگذشته خانه اعمار کرده اند، گفتگو میشود و جای دیگری برای آنان توزیع خواهد شد.
حبیبه سرابی والی بامیان، می گوید: ده ها جریب زمین دولتی که زیرنقشه  ماسترپلان قرار دارد، ازسوی بعضی افراد درگذشته غصب شده است.
وى با ابراز امیدواری از اینکه تطبیق ماسترپلان شهری، چهره ی بامیان رابه یک شهرزیبا تبدیل نماید، افزود که از هرگونه تلاش برای رسیدن به این هدف دریغ نخواهند کرد.
خانم سرابى یگانه والى زن در سطح کشور است، او می گوید با زیبا شدن شهر بامیان و خدمات بیشتر، صنعت توریزم هم رشد میکند.
درهمین حال، وزیرشهرسازی گفت: بازار فعلی بامیان نیز که تحت نقشه ی ماسترپلان واقع شده است، تا پنج سال آینده به شهرجدید در دشت عیسی خان در حومه مرکز بامیان منتقل می گردد تا یک بازار هدفمند ایجاد شود.
فعلا بازار بامیان، با داشتن بیش از چهار هزار دکان، در کنار دریا قرار گرفته و دشت عیسی خان، تقریباً سه کیلومتر از این بازار فاصله دارد.
وزیر شهرسازی افزود که در تمام دره ی بامیان، طبق این ماسترپلان جدید، سهولت های شهری از قبیل سیستم ترانسپورتی جدید، شهرک های صنعتی، پارک های تفریحی و منازل رهایشی درنظر گرفته شده است.
این درحالى است که هفته گذشته، نشست سالانه متخصصین ملی و بین المللی به هدف تطبیق و هماهنگى ماسترپلان فرهنگی و شهری بامیان برگزار شده بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *