ماجراجویی تل‌آویو در آستانه آزادی زبدانی

165454_379شدت حملات اخیر رژیم صهیونیست علیه مواضع نیروهای مقاومت در جنوب سوریه که از زمان آغاز بحران این کشور بی‌سابقه بوده است، در حالی صورت می‌گیرد که رزمندگان حزب‌الله لبنان به همراه واحدهای ارتش سوریه در آستانه بازپس‌گیری شهر استراتژیک زبدانی هستند و تسلط مقاومت بر این شهر به منزله تهدید جدی برای تل‌آویو است، به همین دلیل تحلیلگران اقدام اخیر صهیونیست‌ها را تلاش برای تحت تأثیر گذاشتن معادلات میدانی در زبدانی عنوان کرده‌اند.

اواخر هفته گذشته جنگندهای رژیم صهیونیستی مواضعی را در جنوب سوریه هدف قرار دادند. مقامات این رژیم دلیل حملات خود را شلیک راکت از خاک سوریه به شمال سرزمین‌های اشغالی عنوان کردند. مقامات رژیم صهیونیستی دلیل حملات خود را واکنش به شلیک موشک از جنوب سوریه علیه جولان اشغالی بیان کرده‌اند، هرچند اظهارات آنها درباره اینکه چه کسی این موشک‌ها را شلیک کرده، متضاد است. منابع نظامی اسرائیلی بلافاصله گروه «جهاد اسلامی فلسطین» را مسئول این حملات عنوان کردند. این در حالی است که «داود جهاد‌« سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین به شدت مسئولیت این جنبش در پرتاب موشک به سمت اراضی اشغالی را تکذیب کرد.

مقامات صهیونیست سپس مدعی شدند یک گروه تحت فرماندهی ایران موشک‌ها را شلیک کرده است. به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «این اتفاق به دستور «‌سعید ایزدی‌« رئیس بخش فلسطین نیروی قدس ایران صورت گرفته است. او دستور شلیک موشک را داده است. او همچنین در ارسال سلاح از سوریه به لبنان فعال است.» همچنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از یک نظامی اسرائیلی دولت بشار اسد را مسئول شلیک راکت‌ها توصیف کرد.

تلاش صهیونیست‌ها برای نشان دادن اینکه نیروهای مقاومت تحت حمایت ایران این موشک‌ها را شلیک کرده‌اند در حالی است که نیروهای مقاومت در حال حاضر پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و تأمین امنیت این کشور را در اولویت اول قرار داد‌‌ه‌اند و تحلیلگران باز کردن جبهه جدید را در شرایط فعلی منطقی نمی‌دانند. به همین دلیل ناظران معتقدند شلیک این موشک‌ها توسط گروه‌های سلفی تکفیری صورت گرفته است تا بهانه‌لازم برای اقدام نظامی مستقیم رژیم صهیونیستی فراهم شود.   هرچند این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم در خاک سوریه اقدام نظامی انجام می‌دهد اما پیش از این نیز ارتش اسرائیل برای کمک به عناصر جبهه النصره شاخه سوری القاعده حملاتی را در منطقه قنیطره انجام داده بود ولی حملات دو روز گذشته از زمان آغاز بحران سوریه در سال ٢٠١١ بی‌سابقه بوده است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیلی که این رژیم تصمیم گرفته‌ است حملات را انجام دهد، به تحولات شهر استراتژیک زبدانی واقع در شمال غربی دمشق بر‌می‌گردد. نیروهای مقاومت با پیشتازی رزمندگان حزب‌الله از اواخر تیرماه عملیات بازپس‌گیری این شهر را آغاز کرده‌اند و از همان زمان زنگ خطر در تل‌آویو به صدا درآمد.

بخش جنوبی زبدانی در ٣٠ کیلومتری خط آتش‌بس تعیین شده توسط سازمان ملل در بلندی‌های جولان قرار دارد و به مثابه دروازه ورودی به قلمون و آزاد راه دمشق – بیروت و از آنجا به دامنه‌های جبل الشیخ و سپس قنیطره محسوب می‌شود. گفته می‌شود بخشی از اهداف احتمالی جنبش مقاومت اسلامی لبنان از عملیات زبدانی را پیشروی به سمت مزارع شبعا واقع در نزدیکی ولایت قنیطره سوریه عنوان کرده‌اند که می‌تواند تأثیرات بزرگی در آینده داشته باشد.

در این صورت بخش اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی نه تنها مجبور است با فعالیت‌ها و تحرکات نیروهای حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی درگیر باشد بلکه مجبور است حضور جدی و فزاینده نیروهای مقاومت در بخش شرقی سرزمین‌های اشغالی را تحمل کند که چالشی غیرقابل چشم پوشی برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود. این خطر برای صهیونیست‌ها وقتی بیشتر شد که طی روز‌های اخیر نیروهای مقاومت بر اکثر مناطق این شهر مسلط شدند و حتی روز شنبه بعضی منابع خبری از بازپس‌گیری کامل این شهر توسط حزب‌الله و ارتش سوریه خبر دادند، به همین دلیل کارشناسان با اشاره به اهمیت زبدانی برای رژیم صهیونیستی و قطعی شدن شکست تروریست‌ها، معتقدند این حمله رژیم صهیونیستی برای روحیه دادن به تروریست‌ها در زبدانی صورت گرفته است.

«واصف عریقات‌» سرتیپ بازنشسته و کارشناس فلسطینی مسائل نظامی اعلام کرد، بازپس‌گیری «زبدانی» توسط ارتش سوریه از نظر نظامی برای اسرائیل این معنا را می‌دهد که تل‌آویو سقوط کرده است. «تحسین الحلبی‌» کارشناس سوری امور اسرائیل در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق گفت: حمله ارتش اسرائیل به پایگاه‌های ارتش سوریه در واکنش به آنچه شلیک راکت از بلندی‌های جولان به سمت فلسطین اشغالی خوانده شده، پاسخی بزدلانه به پیروزی‌های مقاومت در سوریه است و تل‌آویو به دنبال حفظ روحیه تروریست‌ها در زبدانی است. در همین حال روز گذشته تصاویری ویدئویی از شورشیان سوریه منتشر شد که هنگام حملات رژیم صهیونیستی علیه مواضع مقاومت خوشحالی کرده و شعار سر می‌دادند.

آماده‌باش حزب‌الله

در پی حملات اخیر رژیم صهیونیستی منابع آگاه از بالا بردن سطح آمادگی حزب‌الله لبنان برای رویارویی با نبرد احتمالی مشابه جنگ ٣٣ روزه خبر دادند. روزنامه «الرأی‌» کویت در خبری به نقل از منابع آگاه نوشت: حزب‌الله، سوریه تا لبنان را یک جبهه یکپارچه و جدا ناپذیر (در رویارویی با رژیم صهیونیستی) می‌داند، بنابراین به منظور مقابله با جنگ یا هر گونه سناریویی مشابه جنگ ٣٣ روزه، سطح آمادگی خود را به بالاترین سطح افزایش داد. این گزارش با اشاره به احتمال آماده شدن صهیونیست‌ها برای راه‌اندازی ماجراجویی جدید در خاورمیانه افزود: مقامات اسرائیلی مرحله بعد از توافق هسته‌ای را سرنوشت ساز می‌دانند و معتقدند ایران که طی ٣۵ ساله گذشته در سایه تحریم و محاصره از جنبش‌های مقاومت حمایت کرده است، اکنون که به یک کشور هسته‌ای و دارای توان مالی و نظامی قوی‌تر تبدیل شده‌ است، اوضاع چگونه خواهد شد؟ به ویژه اینکه روسیه اخیراً انبارهای (اسلحه) استراتژیک خود را به روی آن گشوده و در نتیجه حزب‌الله و جنبش‌های فلسطین بیش از هر زمان دیگری از آن استفاده خواهند کرد. این روزنامه با اشاره به ماجراجویی‌های پنج‌شنبه و جمعه گذشته صهیونیست‌ها علیه سوریه، تأکید کرد که مخالفان سوریه در مناطقی که اسرائیل در «قنیطره‌» و «خان ارنبه» هدف قرار داد، حضور دارند و نیروهای سوریه یا حزب‌الله هیچ مسئولیتی در قبال شلیک راکت از آن منطقه ندارند.

این روزنامه با اشاره به تهدیدات مقامات صهیونیست مبنی بر هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی و سوریه، چنین اقداماتی را در راستای تشویق یهودیان امریکا به جلوگیری از موافقت کنگره با توافق هسته‌ای ارزیابی کرد

Author

About Author