لیست ۲۵۰ نفری حکومت برای سفر به قطر؛ مذاکره یا تفریح؟

سرانجام بعد از گذشت مدتی، حکومت افغانستان هیئت مذاکره کننده با طالبان مسلح در شهر دوحه قطر را تهیه و نشر کرد که شامل ۲۵۰ تن می شود.

به گفته مقام ها در ارگ ریاست جمهوری، این لیست شامل همه اقشار جامعه از جمله سیاسیون، جوانان، زنان، جامعه مدنی و دیگر اقشار می باشد.

ریاست جمهوری این لیست را پس از روزها بحث و رایزنی نشر کرده است.

نشست قطر به دنبال نشست مسکو برگزار می ‌شود که پیش از این نمایند‌گان احزاب، چهره‌ های سیاسی و زنان در اواسط ماه دلو سال گذشته با نمایندگان طالبان مسلح در مسکو دیدار کردند.

در آن دیدار توافق شد که نشست‌ های مشابه به منظور تقویت روند صلح ادامه یابد و بر اساس توافق قبلی، قرار است فهرست شرکت‌ کنند‌گان با نمایند‌گان گروه طالبان در میان گذاشته شود و پس از تصویب، شرکت‌ کنند‌گان عازم دوحه، پایتخت قطر شوند.

نکته جالب توجه در این بین، تهیه لیستی با حضور ۲۵۰ تن است که ۵۲ تن آنان را زنان تشکیل می دهند؛ در حالی که حضور ۲۵۰ نفر در یک نشست مشخص نیست که چه دستاوردی دارد؟

اگر قرار باشد که همه ۲۵۰ نفر به نمایندگی از افغانستان در این نشست نظر بدهند و صحبت کنند، آیا به همه وقت می رسد و یا هم در دو روز تعیین شده می توانند نظرات خود را شریک سازند؟

در عین حال، برای ۲۵۰ نفر باید چه تعداد اتاق در چند هوتل گرفته شود و آنها چطور جابجا شوند؟ و اینکه مصارف هنفگت این سفر از کجا و با چه دلیلی پرداخت می شود؟

گفتگوهای اخیر برای صلح افغانستان است و نباید کیفیت تحت تاثیر کمیت قرار گیرد که در لیست تازه حکومت این امر به خوبی و به وضوح دیده می شود؛ در حالی که نام حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین که یکی از عاملین نشست مسکو بود، دیده نمی شود.

از سوی دیگر، شماری از رهبران سیاسی از جمله عطامحمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی و رحمت الله نبیل، این لیست را زیر سوال برده و فرمایشی دانستند.

یک روز بعد از نشر این لیست، طالبان مسلح نیز به آن واکنش نشان دادند.

در خبرنامه امروز (۲۸حمل) این گروه آمده است که نشست قطر یک کنفرانس منظم در یک کشور خلیجی است، نه مراسم عروسی و یا کدام مهمانی در هوتل های کابل.

به نقل از خبرنامه «در مورد این کانفرانس باید توضیح داد که منتظمین این کانفرانس به شکل کتبی و در گفتگوهای رو در رو تصریح کرده اند که کسی درین کانفرانس از اداره کابل نمایندگی نمی کند، همچون نشست مسکو اگر نام کدام کسی از اداره کابل در لیست باشد، آنکس به گونه شخصی شرکت می کند و نظر شخصی اش را ابراز می دارد. هیچکسی از اداره کابل نمایندگی نمی تواند».

همچنین گفته شده است که برگزار کننده گان نشست قطر، این تعداد افراد را به نمایندگی از دولت افغانستان نمی پذیرد و از میان این لیست نام های شخصیت های محدود سیاسی و بزرگان قومی در لیست نهایی وجود دارد که تنها آن ها اشتراک می کنند.

خبرنامه می افزاید: «تهیه کننده های لیست در کابل باید درک بکنند که این یک کانفرانس منظم و پلان شده در یک کشور دور دست خلیجی است، نه مراسم عروسی و یا مهمانی در کدام هوتل کابل».

این خبرنامه که در حساب توئیتر ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مسلح نشر شده؛ آورده است که از ترتیب و نشر اینگونه لیست ها معلوم می شود اداره کابل از چنین نشست ها و از پیشرفت در راستای صلح هراس دارد و با اینگونه حرکات خود در پی تخریب آن است.

حکومت تاحال به این اظهارات طالبان مسلح واکنش نشان نداده است.

قابل ذکر است که هیئت ۲۵۰ نفری حکومت، به تاریخ ۳۰ حمل تا اول ثور در نشست بین ‌الافغانی قطر به منظور تبادل نظر با ۲۵ نماینده طالبان گفتگو و مذاکره کنند.

در پایان هم باید گفت «سیاهی لشکر نیاید به‌ کار ـ یکی مرد جنگی به از صد هزار!»

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *