لاوروف وارد تهران شد

خبرگزاری خاورمیانه – محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در در ابتدای صحبت‌های خود در نشست خبری مشترک به سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه و هیئت همراه خوش‌آمدگویی گفت و روابط ایران و کشور دوست و همسایه را مبتنی بر منافع مشترک و اساسی دو کشور و در جهت تقویت ثبات در منطقه و کمک به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی دانست.

وی افزود: این روابط درازمدت و اساسی است و در ماه‌های گذشته پس از دیدار روحانی و پوتین روسای جمهوری دو کشور و نیز مکالمه تلفنی آن دو گسترش بیشتری پیدا کرده است.

ظریف ادامه داد: تماس‌های ما بین وزرای خارجه و سایر اعضای کابینه و مقامات کشوری گسترش یافته است و امیدواریم این رفت‌ و آمدها زمینه گسترده‌تر روابط در حوزه‌های مختلف براساس منافع دو کشور را فراهم کند.

ظریف افزود: در گفت‌وگوهای امروز از لاوروف برای این نقش مثبت شخصا تشکر کرده است.

ظریف با اشاره به بحران سوریه تاکید کرد:‌ نقش روسیه در جلوگیری از ایجاد فاجعه منطقه‌ای و حمله نظامی به سوریه اهمیت دارد و همکاری‌های خوبی بین ایران و روسیه صورت گرفته است. اینگونه همکاری‌ها به ایجاد صلح در منطقه کمک خواهد کرد کما اینکه تاکنون نیز بر همین منوال بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر لاوروف به ایران زمینه را برای گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراهم کند.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه روسی اینترفکس درباره انصراف روسیه از تحویل سیستم‌های دفاع S300 و پیشنهاد جدید روسیه برای جایگزینی این سیستم دفاع موشکی توسط سیستم جدیدی گفت: تهران کماکان بر اجرای توافقات گذشته اصرار دارد و در همین زمینه در سفر معاون وزیر روسیه با مقامات دفاعی گفت‌وگوهایی انجام شد و مذاکرات ادامه دارد. با توجه به روابط خوب ایران و روسیه و با توجه به روابط درازمدت دو طرف امیدواریم بتوانیم این موضوع را به نحو قابل قبولی حل و فصل کنیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *